dinsdag 17 mei 2016

KORT VERHAAL


Omdat de boog niet altijd gespannen moet staan, mag de kritiek even gaan liggen. De lezer krijgt in plaats daarvan een kort verhaal dat mijlenver verwijderd ligt van de literatuur van Griet Op de Beeck. 
Indien de lezer tussendoor dergelijke verhalen apprecieert [dat merk ik aan de statistieken van de blog] zal hij erop getrakteerd worden, zolang de voorraad strekt.
Goed, hier gaan we dan met het eerste kort verhaal. 




DRINGENDE MAIL 

Een openingszin borrelde op bij Kurt. Hier kan ik een pracht van een kort verhaal door schrijven, dacht hij. Ik zet hem meteen op papier.
Meteen werd uitgesteld wegens een dringende mail die moest worden beantwoord. Terwijl hij daarmee bezig was, bromde zijn mobiel toestel. 

Een enquêteur wilde weten of hij een proefpakket biologische groenten wenste te ontvangen aan promotietarief. Er was geen enkele verplichting aan verbonden. Geduldig stond hij de man te woord. De verbinding was nog niet verbroken of zijn partner klopte op de deur van zijn werkkamer en naakt binnenstappend vroeg ze, of hij de banden van haar driewieler wilde oppompen. Over een kwartier wilde ze naar de kinesist. 

Toen hij deze goede werken had verricht was hij de openingszin kwijt.
Jammer, dacht hij.
Droevig werd hij er echter niet van.
Misschien behaal ik er goud mee bij het volgende Wereldkampioenschap Korte Verhalen. Als ik gewoon de reden vertel hoe ik hem ben kwijtgeraakt. 

Ach, als mijn moeder dit nog had kunnen beleven, dacht Kurt. Wereldkampioen. In een discipline die ze nooit bij hem had vermoed.
Kurt zond het in en behaalde koper, de negende plaats, net voor blik.
Hij twijfelde of hij het haar straks zou vertellen en hing zich op. 

Toen hij haar even later zag, eindelijk eens goed gekleed, kreeg hij een klets om zijn oren.
Met de zool van de hand, niet met de rug, want ze hield ondanks zijn gebreken te veel van hem om hem echt pijn te doen. 

Op de achtergrond speelde Karl Marx op een vleugelpiano van de Gebroeders Steinway heerlijke muziek van Erik Satie. 

guido lauwaert
gent, 2016-05-16 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten