zondag 10 juli 2016

KNACK CRUISE 2016 - Baltische zee / Hanzesteden






Van 15 t/m/ 28 juni was uw blogger performer tijdens deze prachtige cruise. Onder schuilnaam schreef hij een column in de Knack-special. 
[illustraties & cinema m.m.v. Filip Schils] 



> HEINKEL 


         

In 1922 richtte Ernst Heinkel de Heinkel-Flugzeugwerke in Warnemunde-Rostock op. Oorspronkelijk werden er watervliegtuigen en burgervliegtuigen gebouwd, maar later ook bommenwerpers.
Door het Verdrag van Versailles in 1922 mocht Duitsland in slechts beperkte mate vliegtuigen bouwen. Om die reden ging Heinkel op zoek naar buitenlandse sponsors en partners. Een van die partners was de Japanse marine, waarvoor Heinkel watervliegtuigen liet bouwen in Zweden.
Toen Adolf Hitler aan de macht kwam, vormden de ontwerpen van Heinkel een essentieel onderdeel van de groeiende kracht van de Luftwaffe in de aanloop naar de Tweede Wereldoorlog. In 1938 werd het allereerste vliegtuig met een raketmotor getest. Een jaar later bouwde Heinkel zijn eerste straalvliegtuig.
Ernst Heinkel stond echter bekend als tegenstander van Hitler en in 1942 werden zijn fabrieken door het naziregime overgenomen. Aan het einde van de oorlog werd Heinkel door de geallieerden in hechtenis genomen, maar toen zijn vijandschap met Hitler bleek, werd hij vrijgelaten.
Van de zwaar gebombardeerde vliegtuigfabriek staat alleen nog een bakstenen muur overeind. Deze is sinds 1993 een beschermd monument.

Scheepsmaatje – 16 juni

- * - 

> Tallinn | Gent 




De Arteveldestad en de stad waar de Russische tsaar Peter de Grote een boontje voor had, zijn partnersteden, ook wel zustersteden genoemd.
Welk bewind er ook heerste, beide steden zijn door de eeuwen heen kernen met een grote sociale invloed in het gemeenschapsleven. Dat komt deels, los van elkaar, door een sterke handelsgeest, maar tevens door de onmacht van eender welke bezettingsmacht om volledig greep te krijgen over de steden.
Na de val van de Muur [1989] en instorting op 20 augustus 1990 van het Sovjetregime werd Estland in 1991 een soevereine staat, en door zijn aangeboren koppigheid werd Tallinn de hoofdstad.
Net als Tallinn is Gent ook een hoofdstad geworden. Niet van het Vlaamse Gewest, maar van het graafschap Vlaanderen dat ophield te bestaan na de herschikking van centraal Europa in 1815.
Het Belfort, de Draak en Klokke Roeland, zijn de symbolen van de koppigheid van de stad, dat de dichter Albrecht Rodenbach in 1876 heeft verwoord in het episch gedicht Fierheid, dat over de grote invloed van Gent tot in Parijs getuigt.
Een tweede aanwijzing van de ijzeren koppigheid kan men vinden in het randschrift onderaan op Klokke Roeland

“Mijn Gent, mijn volk 
Zo trots, zo trouw 
Uw taal en tolk 
Bij vreugd’ of rouw”. 

Scheepsmaatje - 19 juni 

- * - 

> ALCOHOL 



Finland wordt technisch gezien tot Scandinavië gerekend. Maar het land van de duizend meren, zoals het vaak getypeerd wordt [ofschoon het er in werkelijkheid 188.000 zijn] blijft de vreemde eend in de bijt.
Hoewel Finland al sinds 1917 zelfstandig is, en zich altijd tegen een Russische politieke invloed verzet heeft, is de culturele sterk vertegenwoordigd. Het eindigt hoog in de internationale lijst van zelfmoorden.
De Finse films, beperkte maar stijlvolle producties, getuigen daar opvallend van. Voorop Frozen land – Paha maa [2005]. In deze film wordt continue de misère van de een overgeheveld op de ander. Beginnend met een leraar die zijn baan verliest, wat tot gevolg heeft dat zijn zoontje erg komt te lijden onder het alcoholmisbruik van zijn vader. Deze film was in eigen land de op een na best bekeken van het jaar waarop hij gelanceerd is.
Wat comazuipen betreft staat Finland op de zevende plaats, na Zuid-Korea, Filipijnen, Japan, Bulgarije, Slowakije en Brazilië. De Finnen hebben zelfs hun eigen woord om hun thuis drinken te omschrijven: kalsarikännit, wat betekent, 'thuis in je ondergoed zitten drinken, wetende dat je niet meer naar buiten zult gaan'. 

Scheepsmaatje - 22 juni 


- * - 



> ASTA |ASTRA 


Amerika heeft Grace Kelly, Duitsland Marlene Dietrich, Frankrijk Brigitte Bardot, Italië Sophia Loren, Zweden Ingrid Bergman en Denemarken… Asta Nielsen. Ze zijn niet gekozen om hun borstomvang, maar om de schoonheid van hun gezicht en hun persoonlijke uitstraling.
Asta Nielsen werd in 1881 geboren in Kopenhagen en stierf in 1972 in Frederiksberg [Duitsland]. Ze was een zeer goede toneelactrice waardoor zij, zoals dat ook bij ons het geval is, al vrij snel gevraagd werd voor een filmrol. Het was de glorietijd van de stomme film. De eerste, Afgrunden uit 1910, zette haar meteen op de kaart. Ze wordt als één van de eerste sekssymbolen beschouwd.
Haar filmcarrière eindigde met de opkomst van de gesproken film rond 1930. Hoewel ze een prettige stem had, voldeed die niet aan de eisen van het nieuwe medium. Haar eerste geluidsfilm, Ummögliche Liebe, uit 1932 werd meteen haar laatste.
De enige dichter in Vlaanderen die haar vereeuwigd heeft is Paul van Ostaijen. In de bundel Bezette Stad [1921] kroont hij haar met een gedicht dat haar naam draagt en als volgt begint: 

‘ASTA  NIELSEN 
         ASTA 
         Astra 
         ster 
         koningin    Onze lieve Vrouw
         Onze lieve Vrouw van Denemarken 
dragen wij u onder baldakijnen 
brede  HOSTIE
                             Gij 

De grootste troost voor moeë mensen
…’ 

Scheepsmaatje - 25 juni 

- * - 

Koraalrif 




Vannacht verscheen mij, in een droom, mezelf, eindelijk eens goed geschoren, en vroeg me: 
’Wat is het meest importante wat u van deze zeereis is bijgebleven?’. Ik bleef het antwoord schuldig, maar mijn andere ik drong aan. Wat een vervelend ventje, dacht ik, doch piekerde intussen naarstig verder naar een antwoord dat zowel mij als mezelf tevreden stellen zou.
Alle steden waar we aanmeerden waren welgevormd naar menselijk begrip. Kunst en geschiedenis in innige band verenigd verstevigde mijn al stevig gebouwde tolerantie van ras, cultuur en wetenschap. Dit leven heeft dankzij de goede stijl en verzorgde klasse van het team van Admiraal Geert mijn humeur extra kleur gegeven, die nog vele jaren mijn magere geest voor de ondergang behoedt.
Dit en nog veel meer van dezelfde deeg eenzelfde brood afkomstig dreef uit de achterhoek van mijn geest voorbij.
Maar plots wist ik wat ik mezelf moest antwoorden, en zei op welgemutste toon: ‘Het land is dan wel mijn vader, mijn moeder is de zee. In haar wentel ik verder naar het einde van mijn lot. Nog even en ik en alle medereizigers belanden op de vertrouwde stranden van ons verleden naar het heden, behangen en bemeubeld naar de natuur en de cultuur van elk van ons. Daarin krijgt deze zeereis een koraalrif in vele geheugens. Is dat meer waard dan een fragmentarisch voorval?’
Waarop mijn andere ik boog, zich rechtte, de armen spreidde en mij zegenend zeide: ‘Ga in vrede. Ita, missa est’.

Scheepsmaatje - 27 juni 




DOEK 






Geen opmerkingen:

Een reactie posten