zaterdag 3 november 2018

BOEKENMARKT & BOEKPRESENTATIE


Twee literaire activiteiten met een zeker commercieel gehalte, waarde lezer, om in uw agenda te zetten. Staan ze er al in, beschouw dit als een bevestiging van wat er o.m. aan boeiends staat aan te komen.

1 = BOEKENMARKT 

Wat de ene buitenzet, zet de andere binnen. Dat is het geval met huisraad, maar evenzeer met boeken. Niet zozeer omdat de eigenaar ze beu is, maar omdat de voorraad in slagorde op hem afkomt. En omdat het getuigt van een zekere verstandelijke ontwikkeling is het dus zelfs door de boekengek beter boeken te verkopen dan te verbranden. Om die reden ontstonden, niet alleen alhier, maar wereldwijd boekenmarkten. 

Alweer een schitterend initiatief van Johan Braeckman en zijn team. Op zondag 4 november a.s. organiseert het literair-filosofisch miniatuurtheater De Corridor, i.s.m. Café ’t Gesproken Dagblad (Spoorweglaan 136, Wetteren) een tweedehands boekenmarkt. Op beide locaties zullen honderden kwaliteitsvolle boeken te koop worden aangeboden aan zéér democratische prijzen, waarop naar aloude gewoonte nog valt af te dingen. 
Zowel in De Corridor als in ’t Gesproken Dagblad is ook spijs en drank voorradig. 

De markt begint om 11u en sluit de boeken omstreeks 17u. Toegang gratis. Er is geen cameratoezicht. Bij onenigheid tussen handel en wandel beslist de filosoof. Oorspronkelijk was dat ondergetekende. Bleek dat hij partijdig is, vooringenomen en niet vies van een handgift. Hij is dus geschorst voor het leven als scheidsrechter. Meer dan lijnrechter mag hij niet meer zijn, maar daar bedankt hij voor.

2 = BOEKPRESENTATIE 

De meest gerenommeerde dichter van het vrouwelijke geslacht – heel wat collega’s zijn jaloers op haar kunde en reputatie – is de van Gent afkomstige maar in Brugge residerende dichter Delphine Lecompte. Als verzenmaker is zij van een veel hoger gehalte dan Alice Nahon en vergelijkbaar met de wijlen merkwaardigste dichter van Nederland, gedurende enkele jaren gehuwd met de poëtische knuffelbeer Remco Campert, de uitvinder van een nieuwe literaire luciditeit, Fritzi Harmsen van Beek. 

Delphine Lecompte heeft uit haar oeuvre van een vijfhonderdtal gedichten een selectie gemaakt, groot 110 in aantal. Zo kan de liefhebber van haar poëtisch talent zien wie zij buiten beminnen ook koestert. The Best Of Delphine Lecompte wordt de bevolking aangeboden op… ach, dat valt op te maken uit de aansluitende invitatie. Mademoiselle Lecompte heeft me verzekerd dat iedereen welkom is, zelfs analfabeten, pierewaaiers, kommaneukers, dresseurs van tamme naar wilde diersoorten en mediamuizen. 

Allo, allo, allo!!!! Iedereen welkom op de boekpresentatie van waarzegster Delphine Lecompte, eigenares van de meest krolse dichtkunst van de Lage Landen. 

Met toestemming van de voor vele collega’s feekserige fee, een gedicht uit haar eerste bloemlezing. Het is oorspronkelijk afkomstig uit haar bundel Dichter, bokser, koningsdochter

Van de gelegenheid wil ik gebruik maken om madame la marquise te wijzen op een filosofische fout in het gedicht: de kwal is niet door God gemaakt. Nee. De kwal heeft God gemaakt, net zoals hij zich ook waagde aan het prepareren van de mens. Het is er aan te zien, althans bij de overgrote meerderheid van de wereldbevolking.
Ik heb gezegd. 

guido lauwaert



Niemand anders dan God 

Ik trap op een kwal die door niemand anders
dan God is gemaakt, ik ben niet kwaad  
De zon lijkt op een cowboyfilm die te traag wordt afgespeeld
Op het strand spreekt iedereen Pools [of Zweeds, voor het rijm]
Een verdoemde visser geeft me een koekoeksklok. 

Een week geleden ben ik omkoopbaar geworden
Er is geen weg terug
In de zee denk ik aan de drie geitjes van mijn beste vriendin,
Aan de aarzelende caissière in de knopenwinkel deze ochtend,
En aan de onderpastoor die het record garnalenpellen verbrak. 

Ik vergeet wat telde: de hoeveelheid garnalen
Of het aantal uren dat hij het volhield?
Wanneer ik terugkeer naar mijn strandstoel
Zijn mijn spullen verdwenen: mijn handdoek,
Mijn rugzak, mijn zonnecrème, de koekoeksklok. 

Een dikke vrouw beschrijft de dader
Ik hou niet van klikspanen
Ik hou niet van haar blik op mijn kleine borsten
Maar ze is barmhartig en geeft mij de groene regenjas
Van haar verbouwereerde kind, ik ben te ontroerd om haar te bedanken. 

Ik vind de dader
Hij zegt: ‘Ik ben niet slecht.’
We slaan samen de koekoeksklok in spaanders
En de rest verdelen we eerlijk
Eerlijk en omkoopbaar: de rest van mijn leven. 

Delphine Lecompte

1 opmerking:

  1. Neen neen, de kwal is door God gemaakt. Een hoopje slijm in het zand, transparante élégance in het water. Op woensdag 21 november horen we Delphine Lecompte op haar best.

    BeantwoordenVerwijderen