woensdag 27 september 2017

MISBRUIKT MISBRUIK




Griet Op de Beeck [foto], auteur van een drietal romans met een hoog karamelgehalte, beweert dat ze als kind door haar vader werd misbruikt. Ik heb daar mijn bedenkingen bij. 

Eind oktober begint de Boekenbeurs. De weken voor de opening verschijnen de belangrijkste nieuwe romans van het jaar. De standhouders zijn – op een paar uitzonderingen na – de uitgevers. 

Het mediamuziekje
Het is een afspraak tussen de boekhandelaars enerzijds en de uitgevers anderzijds dat de boeken ruim voor de tiendaagse verdeeld worden, zodat ook de boekhandels profiteren van het muziekje dat door de media op megafoonniveau wordt afgespeeld.
Uitgevers zorgen tevens voor een feestelijke presentatie van de romans. Zo werd op vrijdag 22 september met toeters en bellen de 75ste roman van Herman Brusselmans, Hij schreef te veel boeken, in de Gentse Vooruit gedoopt. Dinsdag 26 september was het de beurt aan Tom Lanoye. Zijn nieuwe roman, Zuivering, werd plechtig gezegend in de Antwerpse Arenbergschouwburg. 

Klok en klepel 
Een andere hedendaagse Vlaamse succesauteur heeft ook een nieuwe roman klaar. Met name Griet Op de Beeck en het boek heet Het beste wat we hebben. Ook zij zorgt voor een reclamecampagne. Tot zover niks fout, de tamtam is niet toevallig uitgevonden en de grammofoon zette de boodschap op muziek, waarom zou je er geen gebruik van maken? Een mens wil geld verdienen en ook een auteur is nu eenmaal een kapitalist. Grote voorbeeld is Hugo Claus. Hij zei me ooit: ‘Als ik schrijf ben ik een kunstenaar; eenmaal het boek klaar is, word ik een grutter.’
Terug naar Griet Op de Beeck en haar reclamecampagne. Fout wordt het als een strikt persoonlijke belevenis de klepel van de grote klok wordt, en vooral, als klok en klepel gebruikt worden om er financieel beter van te worden. Dan scheer je toch opzettelijk rakelings langs de pulpplaneten. 

Getelde vermoedens
Griet Op de Beeck is, naar zij beweert, als kind gedurende ruim vijf jaar door haar vader misbruikt. Helaas, er is niemand die het kan bevestigen – of ten stelligste ontkennen, wat in de meeste gevallen een bekentenis is. Haar vader is overleden, de reputatie van de man wordt er weliswaar door beschadigd, maar zelf heeft hij er geen last van. Bovendien, directe bewijzen heeft ze niet, wel secundaire, 107 om precies te zijn.
Ai, ai, ai. Geen zekerheden maar wel vermoedens… én geteld. Daar moet zelfs een psycholoog met een drankprobleem op slag nuchter van worden. 

Op de schoot
Wat de achterdocht naar het waarheidsgehalte bij ondergetekende versterkte, is, dat Griet Op de Beeck op zondag 24 september via Facebook kond maakte dat zij de volgende dag op de schoot mocht zitten van Matthijs van Nieuwkerk om in zijn VARA talkshow, De Wereld Draait Door, over de roman – Het Eerste Deel Van Een Trilogie!, berichtte Op de Beeck – te worden geïnterviewd. Dat zou echter maar de inleiding | aanleiding zijn. Waar zij vooral zou over kakelen als een kip dat een ei gelegd heeft – en zo is het toch, een roman is een ei – dus ze zou vooral kakelen over wat zij een ‘erg belangrijk gesprek’ noemde. Het onderwerp werd via een andere weg de wereld in gezwierd, zodat zowat 99% van de alfabeten naar het programma keek, de uitgever nog voor de eerste haan kraaide een tweede druk bestelde en de auteur een tweede villa in Toscane kocht en een tweede hemelbed. 

Omheen gefietst
Volgens journalist Han Lips van Het Parool was het een indringend gesprek, ‘met een kwetsbare doch zorgvuldig formulerende Op de Beeck, die een geduldig presentator vertelde waar ze vorig jaar in drie uur Zomergasten nog “omheen was gefietst”.’
[Voor de minder ontwikkelde televisiekijker: ‘Zomergasten’ is het televisieprogramma van de VPRO dat model stond voor ‘Alleen Elvis blijft bestaan’.]
Han Lips heeft zijn huiswerk niet goed gedaan. In een vorig beroepsleven is Griet Op de Beeck journalist geweest, en een beroepsleven dáárvoor dramaturge. Ze heeft gedurende jaren in de theaterwereld gefietst, en er niet omheen. Ja, ze heeft zoveel voorstellingen en vooral repetities gezien dat ze duivels goed weet hoe kwetsbaar en zorgvuldig je moet formuleren om te cashen. 


‘Het is lastiger dan ik had verwacht, nu ik hier zit,’ zei Op de Beeck. Heel wat minder lastig was het blijkbaar om er een reclamecampagne van te maken waar Phineas Taylor Barnum jaloers op zou zijn geweest. 

Misbruik misbruikt
Het succes is Griet Op de Beeck gegund, het gebruik van de wandaad ten bate van een dik gevulde portemonnee schandelijk. Dan wordt het misbruik misbruikt. Stel dat haar vader haar gedurende jaren onteerd heeft en dat ze daar op een ander moment, in alle sereniteit en niet in een tokkie tokkie talkshow [gisterenavond bij Van Gils, VRT], over zou spreken, wel, dan zou dit artikel een heel andere teneur hebben.
Zou ik zelfs bereid zijn een boek van haar te lezen. Zelfs twee, als de bekentenis niet vaag en stoffig is. 

guido lauwaert
gent, 2017-09-27 

18 opmerkingen:

  1. de vraag moet toch alleen maar zijn of het een goed boek is of niet?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wie bent u om het leed van Griet op de Beeck in vraag te stellen? U beseft dat de arrogantie waarmee u dit stuk schrijft als enorm kwetsend kan overkomen bij mensen die zich herkennen in het verhaal van mevrouw op de Beeck? het staat je vrij om bedenkingen te hebben bij de dingen des levens, maar het is mij een compleet raadsel waarom u bedenkingen zou hebben bij het verhaal van Griet en waarom je ze wenst te delen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lees het stukje nog eens heel goed zou ik zeggen. Het leed van Griet wordt niet in vraag gesteld, wél de timing waarmee zij met het verhaal naar buiten komt.

      Verwijderen
    2. Iemand publiekelijk beschuldigen zonder dat die zich kan verdedigen en op basis van 'aanwijzingen'. Dat blijft zeer bedenkelijk.

      Verwijderen
  3. Wie ik ben? Nonkel Google heeft een uitgebreid strafblad, dus hoef ik hier verder niet op te reageren.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een zuur stuk. Lees het boek en kijk of het goed is, in plaats van je alleen bezig te houden met wat de auteur er aan verdient.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Meneer Hanssen,
      Gaston Gallimard las geen boek, net zomin als Geert Lubberhuizen, de stichter van de Bezige Bij. Ze hadden daarvoor redacteurs. De uitgevers kijken naar de bijkomende factoren. Dat is wat ook ik doe. Er zijn altijd 'bijkomende factoren'. Ook in een huwelijk > afkomst, stand, ontwikkeling, toekomstperspectief et cetera. Veel huwelijken stranden door een verkeerde inschatting van de bijkomende factoren. Of juiste, die echter mettertijd afwijken van hun koers.
      En alles moet bespreekbaar zijn, en als u het een zuur stukje vindt, dan ligt dat voor een groot deel aan uw eigen zuurtegraad.

      Verwijderen
    2. Het is net prachtig dat iemand het opneemt voor wie zich niet kan verdedigen. Wat baat het Griet om dit publiek te maken. Is het helend? Beschermt ze anderen? Niets daarvan, er rest alleen de publiciteit, wraak via de bank?

      Verwijderen
  5. toch merkwaardig dat je je enerzijds niet kunt herinneren dat je misbruikt bent, en er anderzijds wèl de exacte leeftijd kunt opplakken...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb hetzelfde ondergaan als Griet, het misbruik was niet fysiek maar mentaal. Ik herken bij mezelf het duidelijk formuleren en verwoorden van wat je overkomen is. Het is een noodzaak om verbondenheid te scheppen met mensen. Het is namelijk zo dat een gevoel heel moeilijk uit te leggen is in woorden voor iemand die het nog nooit ervaren heeft. Leg eens uit aan iemand die nog nooit verliefd is geweest: " je hebt vlinders in de buik, je kan niet eten, je denkt maar aan 1 ding: de persoon waar je verliefd op bent. Moeilijk te vatten tot je ooit zelf eens verliefd bent. Vandaar ook het grote succes van lotgenotencontact. Daar voel je je pas echt begrepen, gesteund. Ik merk dat ook ik getraind ben in het goed verwoorden van mijn ervaringen die moeilijk te vatten zijn voor anderen. Na decennia van eindeloze en bodemloze emotionele eenzaamheid en isolatie in een onrechtvaardig situatie is het eens zo hard als je er stilletjes wel over begint te spreken met anderen en je gevoelens deelt, maar je merkt dat mensen er niet aan kunnen relateren, ook niet adequaat kunnen reageren of steunen, en je terug in dezelfde eenzame put terug te vallen maar dan in verbinding met anderen. Dan begin je automatisch woorden te zoeken en te verfijnen om het proberen uitgelegd te krijgen hoe het was. En wat ze zegt is uiterst herkenbaar, het is een grondloze, bodemloze eenzaamheid waar je in opgesloten zit, waar nog 1001 andere dingen mee verbonden zijn van vieze dynamieken. Het is geen drama, mijnheer, het valt gewoon niet te begrijpen als je het niet hebt meegemaakt. Alsof je tegen iemand die een depressie zegt: ach kom, maak niet zo'n drama, iedereen heeft wel een baaldag. Allemaal goedbedoeld, maar je kan het gevoel van een baaldag niet vergelijken met het gevoel van een depressie. Tenzij je begiftigd bent met de gave van empathie!!!! Maar daarvoor moet je vaardigheid sensitief luisteren goed ontwikkeld zijn. En dus een beetje emotioneel ontwikkeld zijn. Jammer dat sommigen het nodig vinden om wat Griet doet enkel vanuit IQ te beredeneren ipv uit IQ + EQ. Ik vermoed dat Griet op de Beeck het geen moer kan schelen hoeveel er op haar bankrekening staat, ze heeft trouwens een hele emotioneel ontwikkelde achterban die haar boeken wel kunnen smaken. Als je dergelijk misbruik hebt meegemaakt, heb je geen bestaansrecht gekregen. Als je het zelf niet hebt meegemaakt, kan je niet begrijpen/voelen hoe het is om hier rond te lopen zonder bestaansrecht te voelen, en kan je vermoedelijk ook niet voelen hoe hard het emotioneel werken is om tot een punt te komen dat je jezelf bestaansrecht kan geven. Als je niet hebt meegemaakt dat anderen je als een object/instrument behandelen, kan je moeilijk voelen hoe het is om ontmenselijkt te worden. En laten we nou net in een samenleving leven waar de "ontmenselijking" groter en groter wordt. Daarom heel veel begrip en respect voor Griet op de Beeck dit thema vaak aankaart. Want als je met deze wonde rondloopt, merk je sneller op hoe vaak het gebeurt, en tot wat het kan lijden. Wat ik concludeer na het interview gezien te hebben? "Griet is een pioneer, die authentiek (=dramaloos), de vinger aan de pols legt op het gebrek aan EQ en empathie in onze maatschappij en vooral wat de gevolgen hiervan kunnen zijn." Ik hoop dat het stigma snel doorbroken wordt, en dat we snel evolueren naar een maatschappij die mentale ontwikkeling integreert in alle domeinen (arbeid, onderwijs,...) Griet op de Beeck voor minister van emotionele ontwikkeling!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ik heb de hele tijd zitten denken of het marketing was. Wetende dat ondrukte herinneringen wetenschappelijke nonsens blijken volgens het recente onderzoek

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Moest ik publiceren wat ik ontvangen heb aan e-mails - off the record - ze wordt verbannen naar de Maagdeneilande om daar de stranden te gritselen voor de toeristen.
    Ben volop de nieuwe Brusselmans a/h lezen, vandaar mijn afwijkend taalgebruik.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Op vraag van Frans Depeuter die een reactie naar de mailbox van PARTERRE heeft gestuurd.
    Nee, meneer Vitalski, er is ook nog zoiets als eerlijkheid. Zeker in een boek dat zich aandient als gestoeld op autobiografische ervaringen, is dat een belangrijke, zo niet de belangrijkste factor. De relatie tussen de tekst als literair product en de maker als niet-literaire persoon mag gerust getoetst worden op het waarheidsgehalte. Niet alleen het tijdstip waarop Griet op de Beeck haar verhaal aan de klok hangt (vlak voor de boekenbeurs), ook de manier waarop ze haar leed 'verkoopt' (krullende neus, tintelende ogen, glunderende mond), doet vragen rijzen. Zouden we hier dan toch met een mythomane te maken hebben die weet wat scoort en wat giga-aandacht van alle media trekt?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. ikzelf blijf zweren bij oscar wilde:"er zijn geen moreel goede of moreel slechte boeken, er zijn alleen maar goed geschreven en slecht geschreven boeken." voor mij persoonlijk dus jammer dat het hier niet dààrover gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Much to do about nothing. Elke letter, hoe krom ook, is er een teveel.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Een overleden persoon beschuldigen die bovendien NOOIT veroordeeld is, lijkt op lijkpikkerij. Als het uiteindelijk doel geldgewin betreft is het ronduit verachtelijk. En neen, het gaat hem niet over hoe goed of slecht het werkje al dan niet neergepend is. Misschien is de tijd nu aangebroken dat deze 'schrijfster' zich laat opnemen voor verdere behandeling, al was dit maar enkel om zichzelf in bescherming te nemen. Schande !!

    BeantwoordenVerwijderen