Het totale geluk is
onbereikbaar, het geluk wel.
De ene mens zoekt het en de andere vindt het.
Sommigen delen hun geluk.
Vanuit de stille kracht van een sociaal engagement.
Mooi
voorbeeld is Philippe Herreweghe [foto].
Maar hij heeft wat extra in de korf zitten.
Dat
bewees hij voor de zoveelste maal
tijdens de concerten rond zijn 70ste
verjaardag.
Dat muziek de enige kunstvorm is die de rusteloosheid kan
wegnemen staat buiten kijf. Binnen die kunstvorm neemt de klassieke muziek een
prominente plaats in. Klassieke muziek is een ontsnappingsoord voor al wie een
hoog niveau van de beschaving naar denken en doen heeft bereikt. Een niveau dat
steeds meer bedreigd wordt. Klassieke muziek is niet enkel een pleister op de
wonde maar tevens een manier om de eigen beschaving te verscherpen, want
slechts met een regelmatige update wordt het geluk verstevigd en wint aan kracht.
Die kracht verdubbelt in waarde wanneer dit genre in een
concertzaal geconsumeerd wordt. Het toetje op het verdubbeld gewicht is de
uitvoering. Een toporkest annex koor zorgt er voor dat het geluk en de rust van
de consument samenvloeien en hem voeren naar een zevende hemel. Er is echter
een achtste. Bij de klassieke muziek is de eigenaar/uitbater ervan de dirigent.
De bekendste en algemeen erkend als primus inter pares van België en
omliggende landerijen – als daar zijn Frankrijk en Nederland – is Philippe Herreweghe.
Locatie, orkest, koor en dirigent van topniveau samen
maken dat de toeschouwer vanuit de achtste hemel verlicht en verlucht vertrekt.
Hij kan het verval van de Westerse cultuur weer even aan.
Wijlen Erik Antonis stelde, n.a.v. ‘Antwerpen – Culturele hoofdstad van Europa’, de vraag of kunst de wereld kan redden. Nee, maar kunst, en de klassieke muziek in het bijzonder, bieden wel een stevige walmuur tegen de bestorming der nieuwe barbaren.
Wijlen Erik Antonis stelde, n.a.v. ‘Antwerpen – Culturele hoofdstad van Europa’, de vraag of kunst de wereld kan redden. Nee, maar kunst, en de klassieke muziek in het bijzonder, bieden wel een stevige walmuur tegen de bestorming der nieuwe barbaren.
Philippe Herreweghe heeft vanaf zijn eerste stappen in de
klassieke muziek gekozen voor discipline en helderheid. Beide krachten staan
bij de maestro voorop om koor en orkest een topprestatie te laten leveren. Het
merkwaardige aan Herreweghe is echter dat hij zichzelf kan wegcijferen. Want
goed bekeken, wie staat daar met zijn rug naar het publiek in een zwart
Mao-pakje? Een bescheiden man met niet eens een bâton in de hand. Bovendien
toont hij nauwelijks emotie en mankeert het gezwaai van Leonard Bernstein en de
dictatuur waar Herbert von Karajan beroemdheid mee vergaarde.
Het aandeel van Philippe Herreweghe mag echter niet onderschat worden. Zijn
kracht ligt hem in de klare lijn. Het tempo en het gevoel met kleine
aanwijzingen leveren die accenten op, nodig voor een zuivere uitvoering van
wat de componist betrachtte, aangevuld met het eigen zegel. Wie een cd van Bach
opzet en enig benul heeft van klassieke muziek kan zonder te kijken naar het
hoesje raden wie de dirigent is. Claudio Abbado, Wilhelm Furtwängler, Neville
Marinner, Nikolaus Harnoncourt, Bernard Haitink of de maestro van Gent.
Philippe Herreweghe staat er dus niet onopvallend maar
wel bescheiden bij. Een enkele keer kleurt hij buiten de lijntjes. Zoals zaterdag
13 mei in deSingel, bij de uitvoering van de Hohe Messe van J.S. Bach. Blijft Herreweghe traditiegetrouw op zijn
vierkante tegel staan, kwam hij bij momenten los van die plek en zwierf langs
de rand van koor en orkest – met een paar maal een kleine inbraak ten bate van het verscherpen van de kwaliteit. Hij voelde dat het goed was maar wilde het nog
beter. Met succes. Het dirigeren hield hij strak maar heel zijn lichaam leefde
mee. Bij momenten kon er – bij wijze van spreken – een minuscuul danspasje af.
Een kroon past om dit alles Philippe Herreweghe, al zal
hij er nooit een dragen. Hij legt bloot wat hij kan maar loopt daar niet mee te
koop. In zijn gedrag ligt zo veel verborgen als in zijn talent. Voor dat talent
heeft hij moeten werken, voor zijn gedrag niet; hij is bescheiden van nature,
al moet je die natuurlijk blijven onderhouden. Na de bekendheid volgt de beroemdheid
en dan komt een mens met een wat al te krappe relativering wel eens van de
grond, zoals sommige boeddhistische monniken, maar dan zonder de religieuze
stroming ervan. Hij zal ook nooit de blikkendoosglimlach van Mona Lisa opzetten.
De concertreeks n.a.v. zijn zeventigste verjaardag loopt
op zijn eind. Nog 1 reeks te gaan. Herreweghe dirigeert het Antwerp Symphony
Orchestra, het Collegium Vocale Gent en vier solisten. Op het programma
sonnetten van William Shakespeare op muziek gezet door Luc Brewaeys, opus 18,
Tristia, van Hector Berlioz. Na de pauze volgt de apotheose: Symfonie nr. 9 van
Ludwig van Beethoven. De gevierde zal het orkest niet opzwepen, zoals Beethoven
heeft gedaan bij de première op 7 mei 1824 in Wenen. Stokdoof stond hij achter
de dirigent driftig het orkest op te zwepen.
Zo niet Herreweghe. Hij zal alle muzikanten en zangers [voor het vierde deel] de
hand opleggen en met kleine vingergebaren de achtste hemel invoeren.
Maar dit alles, gedrag en talent staan ten dienste van de muzikanten, de koorleden én de achtste hemel van het publiek. Dat is zijn sociaal engagement.
Maar dit alles, gedrag en talent staan ten dienste van de muzikanten, de koorleden én de achtste hemel van het publiek. Dat is zijn sociaal engagement.
Nog dit: de laatste concertreeks is uitverkocht. Maar
zoals bij eerdere concerten zullen er gaten in de zaal zijn. De
concertdirectie valt niets te verwijten. Er zijn echter mensen die online
kaarten bestellen, betalen maar niet opdagen. Voor de koppige liefhebbers is
het dus zaak ter plekke geduld te hebben.
guido lauwaert
gent, 2017-05-17
gent, 2017-05-17
PHILIPPE HERREWEGHE
70
18-05 > Cultuurcentrum Hasselt, Hasselt
19-05 > Koningin Elisabethzaal, Antwerpen
20-05 > Muziekcentrum De Bijloke, Gent
21-05 > Zaal Henry Le Boeuf, Brussel
18-05 > Cultuurcentrum Hasselt, Hasselt
19-05 > Koningin Elisabethzaal, Antwerpen
20-05 > Muziekcentrum De Bijloke, Gent
21-05 > Zaal Henry Le Boeuf, Brussel
Geen opmerkingen:
Een reactie posten