Aan festivals in Vlaanderen geen
gebrek. De vakantiemaanden spannen
de kroon. Geen wijk of het heeft een nieuwe kermis. Maar welk festival is het nec
plus ultra? Het antwoord staat al in de titel, enige verduidelijking is dus
gewenst.
Een bekende uitspraak van de haast vergeten maar
voortreffelijke regisseur en acteur François
Beukelaers luidt: ‘Als ik wil horen zingen ga ik naar de opera.’ Hetzelfde
geldt voor de muziek. Alle componisten en zangers van na de Tweede Wereldoorlog
hebben hun verdienste. Des goûts et des couleurs, on ne discute pas. Over
kwaliteit daarentegen kan wel getwist worden. Feit is dat als een componist en
een compositie een halve eeuw overleeft, mag je spreken van een grootmeester /
meesterwerk tot het einde der tijden. Het komt dus niet zozeer op reputatie aan. ‘Mag
het wat meer zijn, mevrouw?’ – ‘Ja, slager, veel meer!’
Het leven na de dood bestaat niet, althans voor 99,99,99%
van allen die waren, zijn en zullen komen. Zij die het eeuwig leven verwerven
halen de topmusea en de festivals grand cru. Omdat zij een hoogte bereiken die de geest
voortdurend inspireert, activeert, stimuleert, zelfs al kennen we hen en hun
werk al zeer goed. Een schilderij van Caravaggio,
een compositie van Buxtehude, alle
toneelstukken van de drie grote Griekse tragediedichters, de poëtische roman Paradise Lost van John Milton blijven een raadselachtigheid behouden, wat voor
kenners er zich ook op hebben gestort. Precies het enigmatische is een
belangrijk bestanddeel van het eeuwig bestaan.
Gaan we naar het puntje van de top belanden we terecht bij
de oppergoden. In de muziek is dit Johann
Sebastian Bach. Geen discussie over. Er gaat dan ook geen editie voorbij of
hij staat prominent op de affiche van GENT
FESTIVAL, zoals dit jaar, naast Mozart,
Beethoven en gewone goden als daar zijn Dimitri Shostakovich, Edward Elgar, Joseph Haydn, Giacomo Puccini,
Richard Wagner en Claude Debussy.
De erkenning als onsterfelijke krijgt kracht van wet
door de uitvoerders. Ze zijn te vinden op de website maar enkele verdienen met
naam en toenaam vermeld te worden: Phillippe
Herreweghe – oprichter van Collegium Vocale Gent en het Orchestre des
Champs-Élysées de Paris, Vladimir
Ashkenazy en het London Chamber Orchestra en de European Chamber Music
Academy.
Hoeft een verder bewijs geleverd te worden over de topkwaliteit van GENT FESTIVAL 2017? Dan is met José Van Dam de laatste twijfelaar van deze geestelijke druk verlost, al blijft twijfel een kenmerk van intelligentie. De wereldvermaarde Belgische bas-bariton brengt samen met sopraan Sarah Defrise een rits liederen als daar zijn, even kijken, de ouverture van Le nozze di Figaro, Odu, Mein holder Abendstern en Omio babbino caro.
Hoeft een verder bewijs geleverd te worden over de topkwaliteit van GENT FESTIVAL 2017? Dan is met José Van Dam de laatste twijfelaar van deze geestelijke druk verlost, al blijft twijfel een kenmerk van intelligentie. De wereldvermaarde Belgische bas-bariton brengt samen met sopraan Sarah Defrise een rits liederen als daar zijn, even kijken, de ouverture van Le nozze di Figaro, Odu, Mein holder Abendstern en Omio babbino caro.
Het zou ronduit schandelijk zijn de komst van filmster, muziekliefhebber en heer van stand John Malkovich over het hoofd te zien. Hij komt dus [4 oktober] en grijpt
niet naar een instrument of de baton maar stelt zijn stem en gebaar ten dienste
van The Music Critic. Ter
verduidelijking een citaat uit de promo-brochure: ‘Met The Misic Critic vertaalden acteur John Malkovich en componist
Aleksey Igudesman snedige recensies naar een humoristisch en [zelf]relativerend
optreden. Niet alleen zetten ze zo zichzelf in hun blootje, ook de
muziekcriticus krijgt ervan langs. Alsof diens leven nog niet hard genoeg was.’
Het GENT FESTIVAL
is aan zijn zestigste editie toe. Tijd voor nieuwe kroonjuwelen. De lay-out van
het drukwerk is frisser / verjongd, een nieuw sober maar bijzonder stijlvol
logo en straks ook nieuwe kostuums voor de stewards en hostessen, verlost van
de geur en treur van de Expo-pakjes anno 1958? Laat ons hopen.
Het lijkt onbelangrijk, de verpakking van een festival, maar is het allerminst. De grafiek en couture van een festival versterken zijn waarde. Ze zijn getuigen van het verfijnd karakter van de staf. Een keizer, koning, kardinaal dos je niet uit met vodden en presenteer je niet zonder stijl en klasse.
Het lijkt onbelangrijk, de verpakking van een festival, maar is het allerminst. De grafiek en couture van een festival versterken zijn waarde. Ze zijn getuigen van het verfijnd karakter van de staf. Een keizer, koning, kardinaal dos je niet uit met vodden en presenteer je niet zonder stijl en klasse.
Extra versterking van GENT FESTIVAL als top of the bill
van de jaarlijkse carrousel van festivals zijn de nevenactiviteiten.
OdeGand bestaat 15 jaar. Een hele dag kan je met kind en gezin genieten van miniconcerten en ´s avonds krijg je er een spektakel tussen Gras- & Korenlei bij dat niet moet onderdoen voor het carnaval op het Canal Grande van Venetië. Tel daarbij PARKLIFE, ODEGAND in ’t klein [voor peuter en honderdjarigen], GENT FESTIVAL MEETS GENT JAZZ en ART & BEATS.
Stuk voor stuk zijn het initiatieven op delicatessenniveau. De bedoeling is niet zozeer mensen warm te maken voor klassieke muziek, oud of jong, maar om het publiek dat al houdt van dit soort muziek een optimaal genoegen te schenken. Zo bekeken gaan ze door voor nieuwe hoogdagen. Elke bevolkingslaag heeft recht op zijn charme van brood en spelen, dat is wat GENT FESTIVAL met zijn randgebeurtenissen betracht.
OdeGand bestaat 15 jaar. Een hele dag kan je met kind en gezin genieten van miniconcerten en ´s avonds krijg je er een spektakel tussen Gras- & Korenlei bij dat niet moet onderdoen voor het carnaval op het Canal Grande van Venetië. Tel daarbij PARKLIFE, ODEGAND in ’t klein [voor peuter en honderdjarigen], GENT FESTIVAL MEETS GENT JAZZ en ART & BEATS.
Stuk voor stuk zijn het initiatieven op delicatessenniveau. De bedoeling is niet zozeer mensen warm te maken voor klassieke muziek, oud of jong, maar om het publiek dat al houdt van dit soort muziek een optimaal genoegen te schenken. Zo bekeken gaan ze door voor nieuwe hoogdagen. Elke bevolkingslaag heeft recht op zijn charme van brood en spelen, dat is wat GENT FESTIVAL met zijn randgebeurtenissen betracht.
Een bovenbewijs van de hoge stijl en klasse is de keuze
van de sponsors. Ze zijn niet voor het geld gekozen, evenmin als de firma’s
zich met het festival verbonden om te pronken, al is das kapital en de support niet weg te denken. Zowel het festival
als de firma’s en de instellingen uit Onderwijs & Cultuur hebben een naam
op te houden. De artistieke machtsverhouding tussen, om een voorbeeld te noemen, GENT FESTIVAL en MERCEDES is daar een treffend voorbeeld van. Net zoals de samenwerking met Pianoatelier Chris Maene. Er is trouwens een concert van een door Maene zelf ontwikkeld eigen instrument: een rechtsnarige vleugel [30 sepember, Handelsbeurs].
Werkelijk verse, uit het nest geroofde initiatieven voor de zestigste editie zijn
er niet. Die er zijn, zijn door de nu goed een jaar verjongde staf verder verscherpt
en gepunt. Het geeft aan dat het de kwaliteit wil behouden, de kunde in functie
van… verder wil uitdiepen, om via de ervaring andere invalshoeken te vinden. Je
hoeft er geen loep voor te halen en bergschoenen voor te kopen om dat te zien.
Maar vooreerst GENT
FESTIVAL 2017. Je vous tiens au courant. En detail.
guido lauwaert
gent, 2017-05-13
gent, 2017-05-13
GENT FESTIVAL van
Vlaanderen – 10 september
t/m 9 oktober 2017 – www.gentfestival.be
– infobrochure gratis te verkrijgen in alle cultuurhuizen, scholen,
stadsdiensten en > magazine@festval.be
Piano's Chris Maene - rechtsnarige vleugel |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten