zaterdag 13 mei 2017

GENT FESTIVAL van Vlaanderen


 


Aan festivals in Vlaanderen geen gebrek. De vakantiemaanden spannen de kroon. Geen wijk of het heeft een nieuwe kermis. Maar welk festival is het nec plus ultra? Het antwoord staat al in de titel, enige verduidelijking is dus gewenst. 

Een bekende uitspraak van de haast vergeten maar voortreffelijke regisseur en acteur François Beukelaers luidt: ‘Als ik wil horen zingen ga ik naar de opera.’ Hetzelfde geldt voor de muziek. Alle componisten en zangers van na de Tweede Wereldoorlog hebben hun verdienste. Des goûts et des couleurs, on ne discute pas. Over kwaliteit daarentegen kan wel getwist worden. Feit is dat als een componist en een compositie een halve eeuw overleeft, mag je spreken van een grootmeester / meesterwerk tot het einde der tijden. Het komt dus niet zozeer op reputatie aan. ‘Mag het wat meer zijn, mevrouw?’ – ‘Ja, slager, veel meer!’ 

Het leven na de dood bestaat niet, althans voor 99,99,99% van allen die waren, zijn en zullen komen. Zij die het eeuwig leven verwerven halen de topmusea en de festivals grand cru. Omdat zij een hoogte bereiken die de geest voortdurend inspireert, activeert, stimuleert, zelfs al kennen we hen en hun werk al zeer goed. Een schilderij van Caravaggio, een compositie van Buxtehude, alle toneelstukken van de drie grote Griekse tragediedichters, de poëtische roman Paradise Lost van John Milton blijven een raadselachtigheid behouden, wat voor kenners er zich ook op hebben gestort. Precies het enigmatische is een belangrijk bestanddeel van het eeuwig bestaan. 

Gaan we naar het puntje van de top belanden we terecht bij de oppergoden. In de muziek is dit Johann Sebastian Bach. Geen discussie over. Er gaat dan ook geen editie voorbij of hij staat prominent op de affiche van GENT FESTIVAL, zoals dit jaar, naast Mozart, Beethoven en gewone goden als daar zijn Dimitri Shostakovich, Edward Elgar, Joseph Haydn, Giacomo Puccini, Richard Wagner en Claude Debussy

De erkenning als onsterfelijke krijgt kracht van wet door de uitvoerders. Ze zijn te vinden op de website maar enkele verdienen met naam en toenaam vermeld te worden: Phillippe Herreweghe – oprichter van Collegium Vocale Gent en het Orchestre des Champs-Élysées de Paris, Vladimir Ashkenazy en het London Chamber Orchestra en de European Chamber Music Academy.
Hoeft een verder bewijs geleverd te worden over de topkwaliteit van GENT FESTIVAL 2017? Dan is met José Van Dam de laatste twijfelaar van deze geestelijke druk verlost, al blijft twijfel een kenmerk van intelligentie. De wereldvermaarde Belgische bas-bariton brengt samen met sopraan Sarah Defrise een rits liederen als daar zijn, even kijken, de ouverture van Le nozze di Figaro, Odu, Mein holder Abendstern en Omio babbino caro. 

Het zou ronduit schandelijk zijn de komst van filmster, muziekliefhebber en heer van stand John Malkovich over het hoofd te zien. Hij komt dus [4 oktober] en grijpt niet naar een instrument of de baton maar stelt zijn stem en gebaar ten dienste van The Music Critic. Ter verduidelijking een citaat uit de promo-brochure: ‘Met The Misic Critic vertaalden acteur John Malkovich en componist Aleksey Igudesman snedige recensies naar een humoristisch en [zelf]relativerend optreden. Niet alleen zetten ze zo zichzelf in hun blootje, ook de muziekcriticus krijgt ervan langs. Alsof diens leven nog niet hard genoeg was.’ 

Het GENT FESTIVAL is aan zijn zestigste editie toe. Tijd voor nieuwe kroonjuwelen. De lay-out van het drukwerk is frisser / verjongd, een nieuw sober maar bijzonder stijlvol logo en straks ook nieuwe kostuums voor de stewards en hostessen, verlost van de geur en treur van de Expo-pakjes anno 1958? Laat ons hopen.
Het lijkt onbelangrijk, de verpakking van een festival, maar is het allerminst. De grafiek en couture van een festival versterken zijn waarde. Ze zijn getuigen van het verfijnd karakter van de staf. Een keizer, koning, kardinaal dos je niet uit met vodden en presenteer je niet zonder stijl en klasse. 

Extra versterking van GENT FESTIVAL als top of the bill van de jaarlijkse carrousel van festivals zijn de nevenactiviteiten.
OdeGand bestaat 15 jaar. Een hele dag kan je met kind en gezin genieten van miniconcerten en ´s avonds krijg je er een spektakel tussen Gras- & Korenlei bij dat niet moet onderdoen voor het carnaval  op het Canal Grande van Venetië. Tel daarbij PARKLIFE, ODEGAND in ’t klein [voor peuter en honderdjarigen], GENT FESTIVAL MEETS GENT JAZZ en ART & BEATS.
Stuk voor stuk zijn het initiatieven op delicatessenniveau. De bedoeling is niet zozeer mensen warm te maken voor klassieke muziek, oud of jong, maar om het publiek dat al houdt van dit soort muziek een optimaal genoegen te schenken. Zo bekeken gaan ze door voor nieuwe hoogdagen. Elke bevolkingslaag heeft recht op zijn charme van brood en spelen, dat is wat GENT FESTIVAL met zijn randgebeurtenissen betracht. 

Een bovenbewijs van de hoge stijl en klasse is de keuze van de sponsors. Ze zijn niet voor het geld gekozen, evenmin als de firma’s zich met het festival verbonden om te pronken, al is das kapital en de support niet weg te denken. Zowel het festival als de firma’s en de instellingen uit Onderwijs & Cultuur hebben een naam op te houden. De artistieke machtsverhouding tussen, om een voorbeeld te noemen, GENT FESTIVAL en MERCEDES is daar een treffend voorbeeld van. Net zoals de samenwerking met Pianoatelier Chris Maene. Er is trouwens een concert van een door Maene zelf ontwikkeld eigen instrument: een rechtsnarige vleugel [30 sepember, Handelsbeurs]. 

Werkelijk verse, uit het nest geroofde initiatieven voor de zestigste editie zijn er niet. Die er zijn, zijn door de nu goed een jaar verjongde staf verder verscherpt en gepunt. Het geeft aan dat het de kwaliteit wil behouden, de kunde in functie van… verder wil uitdiepen, om via de ervaring andere invalshoeken te vinden. Je hoeft er geen loep voor te halen en bergschoenen voor te kopen om dat te zien. 

Maar vooreerst GENT FESTIVAL 2017. Je vous tiens au courant. En detail.

guido lauwaert
gent, 2017-05-13 

GENT FESTIVAL van Vlaanderen – 10 september t/m 9 oktober 2017 – www.gentfestival.be – infobrochure gratis te verkrijgen in alle cultuurhuizen, scholen, stadsdiensten en > magazine@festval.be


Piano's Chris Maene - rechtsnarige vleugel 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten