[voorkant kaft v/h boek] |
Het ziet er naar uit
dat de alternatieve artistieke geschiedenis van Gent van de laatste vijftig
jaar te kijk wordt gesteld. De expositie over PROKA-Zwarte Zaal is nog niet afgelopen
of daar is er een boek en een tentoonstelling over de dolle jaren van de Studio Skoop met als titel Skopiumschuivers.
De reden van beide initiatieven is niet ver te zoeken. De
initiatiefnemers hebben een belangrijk, zo niet essentieel aandeel in het
bestaan of de werking ervan. Ze worden een dagje ouder en zijn nu nog helder van geest om getuigenis af te leggen van wat ze hebben gedaan. De belangrijkste
reden echter is dat ze niet willen dat de geschiedenis van Proka – Zwarte Zaal en Studio
Skoop verdwaalt in archieven. Een bijkomende reden is dat de nieuwe
generatie alternatievelingen wel eens vraagt wat er waar is van
de legendarische verhalen die de ronde doen, of waar vaak naar wordt verwezen.
Beide initiatieven geven daar een prima antwoord op.
TEKST EN UITLEG
Het boek en de tentoonstelling verwijzen naar de gedrevenheid waaruit de Studio Skoop is ontstaan en waarom dat die bioscoop voor ‘de andere film’ nog steeds bestaat. De drijvende kracht achter Skopiumschuivers , Paya Germonprez, geeft daar tekst en uitleg bij in het voorwoord van het boek, waaruit het volgende citaat: ‘Een mooie, wilde tijd van onvervaard ondernemen, zorgeloos plannen, van doén zonder vangnet of subsidie, waardoor een wankel cinemazaaltje kon groeien tot de Filmgebeurens die tot buiten de grenzen bekendheid kreeg.’
Wat verder in het voorwoord verwijst ze naar de kring van mensen die zich stortten in een onvervaarde onderneming, die door de toenmalige bourgeoisie als krankzinnig werd gestempeld en door de overheid in zijn aanloop en beginperiode vaak werd geboycot.
Het boek en de tentoonstelling verwijzen naar de gedrevenheid waaruit de Studio Skoop is ontstaan en waarom dat die bioscoop voor ‘de andere film’ nog steeds bestaat. De drijvende kracht achter Skopiumschuivers , Paya Germonprez, geeft daar tekst en uitleg bij in het voorwoord van het boek, waaruit het volgende citaat: ‘Een mooie, wilde tijd van onvervaard ondernemen, zorgeloos plannen, van doén zonder vangnet of subsidie, waardoor een wankel cinemazaaltje kon groeien tot de Filmgebeurens die tot buiten de grenzen bekendheid kreeg.’
Wat verder in het voorwoord verwijst ze naar de kring van mensen die zich stortten in een onvervaarde onderneming, die door de toenmalige bourgeoisie als krankzinnig werd gestempeld en door de overheid in zijn aanloop en beginperiode vaak werd geboycot.
Sfeerfoto Studio Skoop , 1979 |
SCHITTERENDE BIJNAAM
Ze heeft die kring
in wezen bedankt door hen met naam en faam te noemen in het boek en te tonen op
de tentoonstelling. Ze kregen door de schitterende bijnaam, by the way bedacht
door Ben ter Elst als aanspreektitel voor de lezer van het tweemaandelijks
tijdschrift: Skopiumschuivers. Op hun beurt hebben deze mensen Paya
Germonprez bedankt door belangeloos aan het dubbelinitiatief mee te werken.
Onder meer Herman Balthazar, Jean-Paul Van Bendegem, Michiel Hendryckx, Stefan
Hertmans, Dirk Liefooghe, Guido Van Meir, Alain Platel en Ronny Pede. Allemaal
namen van mannen. Niet dat er geen vrouwen aan de wieg [!] stonden, maar zoals
dat indertijd het geval was – en vaak is dat nog steeds zo – werkten zij in de
marge. Die niet mag onderschat worden. Net zoals bijkomende factoren is de
marge vaak het oord waar problemen opgelost worden. Zonder de marge zouden heel
wat ideeën dromen blijven. Opnieuw Paya Germonprez om dit te staven, met een
citaat uit een artikel over de stamvader van de Studio Skoop, Ben ter Elst: ‘Ben liet snel veel dingen aan mij
over. Hij maakte lijstjes van dingen die moesten gedaan worden [meestal alles
wat hijzelf niet graag deed] en die gaf hij me voor hij vertrok om in het buitenland
films te gaan halen of bij brocanteurs te zoeken. De school interesseerde mij
niet meer, en er was genoeg te doen in de Skoop.’
DUBBELINITIATIEF
De bezoeker van de tentoonstelling, de lezer van het boek wordt geconfronteerd met de woestheid van de jaren zeventig, bekende Vlamingen die in hun studentenjaren avonturiers en ontdekkingsreizigers waren, maar ook met de filmgeschiedenis. Heel wat van wat men noemt ‘de betere films’ die nu gemaakt worden zijn schatplichtig aan de filmmakers van de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw. Dat geeft een meerwaarde aan het dubbelinitiatief.
Door boek en expo wordt terecht de vinger gewezen op een gebeurtenis die met de jaren is uitgegroeid tot het instituut Film Fest Gent. Het merendeel van de bezoekers van het belangrijkste filmfestival van de Lage Landen weet niet dat dit festival geboren en opgegroeid is in de Studio Skoop. De eerste editie – indertijd nog genaamd Internationaal Filmgebeuren Gent – ging door in 1974. Op de affiche namen die slechts in hoofdletters en vet geschreven kunnen worden: ANDY WARHOL, HANS-JÜRGEN SYBERBERG, ANDREJ TARKOVSKY, MARCO FERRERI, RAINER W. FASSBINDER. Filmjournalist Jan Temmerman heeft een prachtig ‘In Memoriam’ geschreven in het boek over de eerste editie.
De bezoeker van de tentoonstelling, de lezer van het boek wordt geconfronteerd met de woestheid van de jaren zeventig, bekende Vlamingen die in hun studentenjaren avonturiers en ontdekkingsreizigers waren, maar ook met de filmgeschiedenis. Heel wat van wat men noemt ‘de betere films’ die nu gemaakt worden zijn schatplichtig aan de filmmakers van de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw. Dat geeft een meerwaarde aan het dubbelinitiatief.
Door boek en expo wordt terecht de vinger gewezen op een gebeurtenis die met de jaren is uitgegroeid tot het instituut Film Fest Gent. Het merendeel van de bezoekers van het belangrijkste filmfestival van de Lage Landen weet niet dat dit festival geboren en opgegroeid is in de Studio Skoop. De eerste editie – indertijd nog genaamd Internationaal Filmgebeuren Gent – ging door in 1974. Op de affiche namen die slechts in hoofdletters en vet geschreven kunnen worden: ANDY WARHOL, HANS-JÜRGEN SYBERBERG, ANDREJ TARKOVSKY, MARCO FERRERI, RAINER W. FASSBINDER. Filmjournalist Jan Temmerman heeft een prachtig ‘In Memoriam’ geschreven in het boek over de eerste editie.
[Achterkant kaft v/h boek] |
INVLOED BOEK &
EXPO
Het boek is grafisch een parel en prachtig geïllustreerd. Je ziet de geschiedenis wakker worden. Het is te koop
in Studio Skoop, op Filmfest, bij de betere boekhandel, maar ook in het Stadsmuseum Gent [STAM]. Terecht. De
nog steeds bestaande Studio Skoop is
niet enkel een belangrijk initiatief geweest om liefliefhebbers tot cinefielen
om te turnen; het is bovendien een van de wortels van wat Gent als stad nu is:
een toevluchtsoord voor ontelbaar veel West-Vlamingen die er de laatste vijftig
jaar zijn toegestroomd en nog blijven toestromen. Hun invloed is en was bepalend
op het vredelievend gedrag van Gent en zijn culturen.
In de huidige Studio Skoop, met als uitbater Walter Vander Cruysse, hangen foto’s geplukt uit legendarische films. Ze werden gemaakt door Guido De Leeuw. Begonnen als fotograaf is hij dé man van de Gentse Feesten | Trefpunt. Waarmee maar weer eens wordt aangetoond hoe sterk historisch-culturele initiatieven met elkaar verweven zijn.
Er zijn ook randactiviteiten. De lezer vindt ze op de onderaan vermelde website.
In de huidige Studio Skoop, met als uitbater Walter Vander Cruysse, hangen foto’s geplukt uit legendarische films. Ze werden gemaakt door Guido De Leeuw. Begonnen als fotograaf is hij dé man van de Gentse Feesten | Trefpunt. Waarmee maar weer eens wordt aangetoond hoe sterk historisch-culturele initiatieven met elkaar verweven zijn.
Er zijn ook randactiviteiten. De lezer vindt ze op de onderaan vermelde website.
VOLKSVERHEFFING
Een dagje Gent? Koop het boek, bezoek de expositie en sluit af met een film in de Studio Skoop. Er zijn er altijd wel een paar die in het strikt commerciële circuit nooit te zien zijn. Kortom, zulk een dag is volksverheffing. En daar was het de bouwers van de Studio Skoop in aanvang om te doen. Al had het niet die naam… en maar goed ook. Hij doet te veel denken aan IJzertorens en vlaggengezwaai. En daar was het Ben, Paya en hun compagnons de route nu net niet om te doen.
Een dagje Gent? Koop het boek, bezoek de expositie en sluit af met een film in de Studio Skoop. Er zijn er altijd wel een paar die in het strikt commerciële circuit nooit te zien zijn. Kortom, zulk een dag is volksverheffing. En daar was het de bouwers van de Studio Skoop in aanvang om te doen. Al had het niet die naam… en maar goed ook. Hij doet te veel denken aan IJzertorens en vlaggengezwaai. En daar was het Ben, Paya en hun compagnons de route nu net niet om te doen.
guido lauwaert
SKOPIUMSCHUIVERS –
Tentoonstelling: Zwarte Zaal KASK – t/m 22 oktober.
Boek: Snoeck Publishers
Samenstelling & organisatie: Paya Germonprez e.a.
Randactiviteiten: www.kaskcinema.be
Tentoonstelling: Zwarte Zaal KASK – t/m 22 oktober.
Boek: Snoeck Publishers
Samenstelling & organisatie: Paya Germonprez e.a.
Randactiviteiten: www.kaskcinema.be
Geen opmerkingen:
Een reactie posten