J.S. Bach |
Geachte lezer,
In recordtijd heb ik een gedichtencyclus
geschreven. Hugo Claus stond bekend om sneller te schrijven dan zijn
verbeelding, maar ik vermoed dat ik hem in snelheid gepakt heb.
De cyclus zal ik niet op dit artikel laten volgen, al is het mogelijk dat na mijn dood hij op een
of andere wijze alsnog het oog van Vlaanderen en de omliggende landerijen
bereikt. Wat ik bij deze wel doe is de reden van de compositie geven en duiden.
Welnu, een goede vriendin heeft op de Vooropening
van de Boekenbeurs een boek over J.S. Bach gekocht. Niet het ‘prachtige portret’ dat
John Eliot Gardiner schreef en in 2013 verscheen, BACH – Muziek als een wenk van de hemel, maar een introductieboek
voor de leek. Wat geen oneer is. De goede lezer begint in het geval van James
Joyce niet met diens Ulysses, maar
met Dubliners. Om vervolgens naar Een portret van de kunstenaar als jongeman
te grijpen. Eenmaal daarmee klaar is hij in staat om zijn meest beroemde boek
te lezen en het niet na een paar bladzijden in de pronkkast naast Robert Musil,
Marcel Proust en Laurence Sterne te zetten, tot het einde der dagen.
Monogram J.S. Bach - eigen ontwerp |
Zoals
het mijn gewoonte is dook ik de geschiedenis in, met Bach aan mijn zij, en kwam
terecht bij de cantate Ein feste Burg ist unser Gott [BWV – 80]. Het is niet Bachs beste
cantate, daarvoor is hij te pompeus en te pathetisch. De intimiteit die Bach
kon bereiken - zelfs met een groot koor en alle instrumenten die voorhanden
zijn - ontbreekt in deze compositie. Hij moet er zelf niet geheel tevreden over zijn geweest. De cantate is geschreven in 1727, in 1728 en opnieuw door de
hervormingsmachine gehaald in 1740.
Maar, wat ook, de cantate is, in eender welke
versie, niet geschreven om de ziel te beroeren, eerder om het hart te
verwarmen. De gelegenheid vroeg er ook naar. Er kwam voor de protestantse
Thomaskirche van Leipzig, waar Bach cantor was, een feestdag aangefietst. Daar
hoorde dus een feestgezang bij. Wat Kerstdag voor de katholieken is, is
Hervormingsdag voor de protestanten. Die dag valt op 31 oktober 1517.
De geschiedenis wijst die dag aan als het begin van
de Reformatie, en slaat op de avond voor Allerheiligen toen Maarten Luther zijn
95 stellingen tegen de aflatenhandel van het paapse Rome op de poort van de
kerk van Wittenberg spijkerde. Wat een fabeltje is. De werkelijkheid is geheel
anders. Hij publiceerde ze gewoon, als geschrift. Maar het feit dat ze
geschreven werd, heeft zulke ingrijpende invloed gehad op de westerse cultuur,
dat die dag het tot feestdag heeft geschopt. Nu nog wordt in elke protestante kerk Ein
feste Burg, geheel of ten dele, op 31 oktober uitgevoerd en gezongen. Dit
jaar is 31 oktober voor de protestanten daarenboven een allerheiligste
feestdag. De reformatie, dankzij Luther, is precies 500 jaar geleden
begonnen.
Tevens aardig om weten is dat Bach in de derde,
vierde en vijfde beweging een duiveluitdrijving verwerkt. De duivel in de
persoon van Satan. Maar is Satan voor Bach [en Luther] de gevallen aartsengel?
Nee, hij is voor de protestanten de Roomse kerk.
Luther moet een gezellige kerel zijn geweest, gezien zijn conflicten met zowat iedereen die zijn theologisch vermogen betwistte. Eenmaal hij van de paus de eretitel Ketter kreeg was hij niet alleen in Duitsland maar in zowat alle kerken en universiteiten de geslagen hond. De theologen van de Brabantse universiteit, paapse knapen in overdrive, noemde hij ‘De ezels van Leuven’. Hij liet ook zijn haar groeien. Je zou hem zo gezien ook de peetvader van de hippies kunnen noemen. Niet zo vreemd. Hippies zijn in wezen protestanten.
Luther moet een gezellige kerel zijn geweest, gezien zijn conflicten met zowat iedereen die zijn theologisch vermogen betwistte. Eenmaal hij van de paus de eretitel Ketter kreeg was hij niet alleen in Duitsland maar in zowat alle kerken en universiteiten de geslagen hond. De theologen van de Brabantse universiteit, paapse knapen in overdrive, noemde hij ‘De ezels van Leuven’. Hij liet ook zijn haar groeien. Je zou hem zo gezien ook de peetvader van de hippies kunnen noemen. Niet zo vreemd. Hippies zijn in wezen protestanten.
Tot slot even Bach, Luther en deze simpele knaap
met elkaar verbinden. Bach ging voor de teksten van de acht delen te rade bij
verschillende tekstschrijvers én Luther. De cantate is genoemd naar een gebed
dat Luther schreef en er muziek bij componeerde, want, verrassing! voor wie Luther
enkel ziet als een augustijner broeder die de priesterwijding had gehad – hij was
een gelegenheidscomponist. Zowat de eerste godsman die de eredienst in de
volkstaal wilde houden. Om dat ingang te doen vinden schreef hij passende
gebeden in een Duits dat zelfs de analfabeet begreep, kwestie van het makkelijk
uit het hoofd te kunnen leren. En te zingen.
Bach heeft het gebed en de muziek van Maarten Luther overgenomen voor de eerste en de laatste beweging, maar die flink naar zijn hand gezet.
Weer eens blijkt hoe kunstenaars met elkaars veren gaan lopen.
Ook ondergetekende is niet vrij van zonden. Zijn gedichtencyclus telt evenveel gedichten als de cantate delen kent [8]. Wat meer is, elk gedicht ontleent één versregel, in de oorspronkelijke taal, uit het parallelle deel.
Bach heeft het gebed en de muziek van Maarten Luther overgenomen voor de eerste en de laatste beweging, maar die flink naar zijn hand gezet.
Weer eens blijkt hoe kunstenaars met elkaars veren gaan lopen.
Ook ondergetekende is niet vrij van zonden. Zijn gedichtencyclus telt evenveel gedichten als de cantate delen kent [8]. Wat meer is, elk gedicht ontleent één versregel, in de oorspronkelijke taal, uit het parallelle deel.
Toegift: Ook Paul van Ostaijen was blijkbaar in de ban van deze cantate.
In HULDEGEDICHT AAN SINGER verwerkt hij de titel. Hij schreef het nadat de schilder Floris Jespers een naaimachine voor zijn vrouw gekocht had. Het gedicht volgt op deze brief. Zoeken maar. Naar de titel, én de fout.
Grafsteen Paul van Ostaijen - beeldhouwer Oscar Jespers |
In HULDEGEDICHT AAN SINGER verwerkt hij de titel. Hij schreef het nadat de schilder Floris Jespers een naaimachine voor zijn vrouw gekocht had. Het gedicht volgt op deze brief. Zoeken maar. Naar de titel, én de fout.
Met vriendelijke groet,
guido lauwaert
HULDEGEDICHT
AAN SINGER
Slinger
Singer
naaimasjien
Hoort
Hoort
Floris
Jespers heeft een Singernaaimasjien gekocht
Wat
Wat
jawel
Jespers
Singer naaimasjien
hoe zo
jawel
ik zeg
het u
Floris
Jespers heeft een Singernaaimasjien gekocht
Waarom
waardoor
wat wil hij
Jawel
hij zal
hoe
zo
Circulez
want
SINGERS
NAAIMASJIEN IS DE BESTE
de beste
waarom
hoe kan dat
wie weet
alles is schijn
Singer en Sint Augustinus
Genoveva van Brabant
bezit ook een Singer
die Jungfrau
von Orleans
Een Singer?
jawel
jawel jawel jawel ik zeg het u een Singer
versta-je geen nederlands mijnheer
Circulez
Bitte
auf Garderobe selbst zu achten
ik wil een naaimasjien
iedereen heeft recht op een naaimasjien
ik wil een Singer
iedereen een Singer
Singer
zanger
meesterzangers
Hans Sachs
heeft Hans Sachs geen Singermasjien
waarom heeft Hans Sachs geen Singer
Hans Sachs heeft recht op een Singer
Hans Sachs moet een Singer hebben
Jawel
dat
is zijn recht
Recht door zee
Leve Hans Sachs
Hans Sachs heeft
gelijk
hij heeft recht op
SINGERS
NAAIMASJIEN IS DE BESTE
alle mensen zijn gelijk voor Singer
Circulez
een Singer
Panem et Singerem
Panem et Singerem
Panem et Singerem Panem et
Singerem
et Singerem et Singerem
Ik wil een Singer
wij willen een Singer
wij eisen een Singer
wat wij willen is ons recht
ein fester Burg ist
unser Gott
Panem et Singerem
Panem et Singerem Panem et
Singerem
et Singerem et Singerem
Waarom
hoe zo
wat wil hij
wat zal hij
Salvation army
Bananas atque Panama
de
man heeft gelijk
hij
heeft gelijk
gelijk heeft hij jawel
jawel
jawel
waarom
wie
zegt dat
waar
is het bewijs
jawel hij heeft gelijk
Panem et Singerem Panem
et Singerem Panem et Singerem
Singerem
Singerem
SINGERS NAAIMASJIEN IS DE BESTE
Geen opmerkingen:
Een reactie posten