Rik Wouters - zelfportret |
In de Brusselse
Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België [KMSK] wordt momenteel het werk van Rik
Wouters getoond. De grootste verzameling ooit. Allen daarheen.
Het is jammer dat de schilder-beeldhouwer – de verist,
zoals Paul van Ostaijen hem noemde – nauwelijks in het buitenland bekend is.
Buiten het Centre Georges Pompidou in Parijs is er geen museum met wereldfaam
dat een werk van Rik Wouters in bezit heeft. Antwerpen, Brussel, Gent, Mechelen
en Luik zijn de belangrijkste thuishavens van de kunstenaar, en is er werk van
hem te vinden in privécollecties als die van Fernand Huts.
Rik Wouters valt het best te vergelijken met Paul Cézanne. Hij wist zich echter los te wrikken uit de schaduw van de Parijse meester en een eigen bovenzinnelijke te bereiken.
Rik Wouters valt het best te vergelijken met Paul Cézanne. Hij wist zich echter los te wrikken uit de schaduw van de Parijse meester en een eigen bovenzinnelijke te bereiken.
D’abord
Rik Wouters [1882-1916] is geboren in Mechelen en een
zoon van een meubelmaker bij wie hij als twaalfjarige in de leer ging. Daar
leerde hij vooral wat hij niet wilde worden, want het Mechelse meubel had niks
origineels. Even Willem Elsschot aan
het woord laten met een fragment uit zijn roman Lijmen [1923]. Karel Boorman tracht de meubelhandelaar Charles Van
Ganzen een advertentie ter grootte van een tennisveld in het Algemeen Wereldtijdschrift aan te
smeren. De man repliceert als volgt: ‘Rommel is het, mijnheer, gemeen
fabriekswerk, dat bij duizenden gemaakt wordt. Alles machinaal. In die Mechelse
fabrieken gaat het hout er hier in en daar komen de bedden eruit. Louis XV of
een andere Louis, wat u maar wilt. … Ikzelf slaap in een ijzeren bed.’
Kort voor het einde van de 19de eeuw stortte
Rik Wouters zich op de studie van de plastische kunsten, aanvankelijk in zijn
geboortestad en vanaf 1900 aan de Academie van Brussel. De kunstschool zei hem
niets en toch leverde het hem de kreet van de ziel op. Hij leerde er namelijk Hélène Deurinckx kennen, kortweg
genoemd Nel. Door haar drift werd zij zijn zo goed als enige model. Nel vond Mechelen een saaie stad, op
het dode af. Adieu Mechelen. In 1905 huurden ze een huis in de Brusselse
randgemeente Watermaal. Korte tijd later, in 1907, verhuisden ze naar
Bosvoorde, nabij het Zoniënwoud. Dat prachtig groengebied zal hem tot zijn dood
blijven inspireren. Ze waren arm en gelukkig. Door de grenzeloze inzet van Nel lukte het haar werk van haar man te exposeren. Weliswaar in groepsverband, maar al snel schiet hij
boven de anderen uit, al leidde dat niet meteen tot een boost in de verkoop van
zijn werk.
Georges Giroux had een succesvolle modezaak in Brussel, mede omdat zijn vrouw Gabrielle een voortreffelijke modiste was, met een cliënteel in de gegoede en artistieke kringen van de Belgische hoofdstad. Op aansturen van een paar kunstkenners opende hij een kunstgalerie en Rik Wouters was een van zijn jonge lievelingskunstenaars. De steun ging zo ver dat alle aankopen van schildersmateriaal bij de Etablissements Mommen voor Rik Wouters betaald werden door Giroux. Later zou hij Wouters zelfs een maandloon aanbieden, met als voorwaarde het alleenrecht op de verkoop van diens werken. Op korte termijn was dat lucratief voor het jonge koppel, op lange minder, toen Wouters werk in waarde steeg. Giroux was edel en vrijgevig, maar hij bleef een commerçant.
Georges Giroux had een succesvolle modezaak in Brussel, mede omdat zijn vrouw Gabrielle een voortreffelijke modiste was, met een cliënteel in de gegoede en artistieke kringen van de Belgische hoofdstad. Op aansturen van een paar kunstkenners opende hij een kunstgalerie en Rik Wouters was een van zijn jonge lievelingskunstenaars. De steun ging zo ver dat alle aankopen van schildersmateriaal bij de Etablissements Mommen voor Rik Wouters betaald werden door Giroux. Later zou hij Wouters zelfs een maandloon aanbieden, met als voorwaarde het alleenrecht op de verkoop van diens werken. Op korte termijn was dat lucratief voor het jonge koppel, op lange minder, toen Wouters werk in waarde steeg. Giroux was edel en vrijgevig, maar hij bleef een commerçant.
Rik Wouters was niet enkel een schilder. In 1909 maakte
hij zijn eerste sculptuur, algemeen bekend als Het zotte geweld. Het is Nel die alle trossen losgooit. Wouters
maakte een gestileerde fragment-opname van een dolle dans. Het beeld staat
prompt vooraan, rechts naast de ingang van het Antwerpse Middelheimpark, een beeldenkerkhof – zoals beeldhouwer Roel D’Haese
dit museum noemde. De andere beelden van Wouters zijn kleiner maar gedetailleerder,
al blijven ze een zekere ruwheid behouden, refererend naar zijn karakter. Niet
dat hij als een bulldozer door het leven ging, nee, zijn drift stak hij in zijn
werk en kwam zijn talent ten goede. Enige invloed van Auguste Rodin en van de
Italiaanse beeldhouwer Medardo Rosso valt te bespeuren, wat hem sierde, want
aan de meester herkent men de meester.
Andere kunstenaars waardeerde Rik Wouters bovenmate, in het bijzonder Henri Matisse, Vincent van Gogh en Auguste Renoir, in tegenstelling tot Pablo Picasso, Juan Gris en Wassily Kandinsky, hun werk was niet aan hem besteed.
Door het maandloon van Giroux kon Rik Wouters in april 1912 naar Parijs gaan.
In de toenmalige wereldhoofdstad van de kunst kon hij de werken van zijn
geliefde schilders in het echt zien, in plaats van zich te laven aan prentjes
in tijdschriften en catalogi. Het verblijf in de Franse hoofdstad beïnvloedde
het werk van Wouters, niet zo’n klein beetje. Als zuiver fauvist werd hij
expressionist en die evolutie zette zich door toen hij datzelfde jaar naar
Venetië trok, Keulen en Düsseldorf.
Andere kunstenaars waardeerde Rik Wouters bovenmate, in het bijzonder Henri Matisse, Vincent van Gogh en Auguste Renoir, in tegenstelling tot Pablo Picasso, Juan Gris en Wassily Kandinsky, hun werk was niet aan hem besteed.
Rik Wouters - Nel [ziek en zie de traan] |
Bij het uitbreken van WO I in augustus 1914 werd hij
opgeroepen en naar het front in Luik gestuurd. Zijn brieven getuigen van een afkeer
voor oorlog en geweld, een scheiding van Nel en vaker klaagde hij over hevige
hoofdpijn. Hij deserteerde, vluchtte naar Nederland, werd gearresteerd en
soldaat Wouters, Rik, kwam terecht in een interneringskamp
in Zeist. Vrienden bezorgden hem schildersmateriaal. Dat bood enige troost,
jammer genoeg ging zijn gezondheid snel achteruit, wat de vreugde temperde. Hij
leed vreselijke hoofdpijn en begin februari 1915 werd hij in Utrecht geopereerd
van een vermeende sinusitis. Het echtpaar Roelfs Harkema nam alle kosten op
zich. Door zijn ziekte, die na verder onderzoek kraakbeenkanker blijkt te zijn
wordt hij ontslagen uit het kamp en kan naar Amsterdam verhuizen waar Nel zich
bij hem voegt. Ze betrekken een appartement op de derde verdieping van de Derde
Kostverlorenkade.
Even snel dan zijn ziekte zich verspreidde, schoot
zijn betekenis als schilder-beeldhouwer de hoogte in. De grote erkenning kwam
er niet vanuit België. Zoals eerder gewoonte dan uitzondering kwam de doorbraak
uit Nederland. In oktober 1915 was er een tentoonstelling van werken op papier in
het Rijksmuseum en begin 1916
een eerste overzicht van zijn werken in het Stedelijk Museum, met een tachtigtal werken, onder meer het pas
voltooide en beroemde schilderij Rik met
zwart oogverband. Steengoede kritieken, dolenthousiast publiek. Het leidde
al meteen dat voorjaar tot een licht gekrompen versie van de expositie in de Rotterdamse Kunstkring.
Wouters’ gezondheid verslechterde zienderogen. Ondraaglijke pijn en wanhoop. Een deel van zijn kaak werd verwijderd, wat spreken en eten niet langer mogelijk maakte. Op 11 juli 1916 overleed hij en werd in Amsterdam begraven. Vijf jaar later keerde Nel terug naar Bosvoorde, samen met het stoffelijk overschot. In de tuinmuur liet Nel de steen van Riks Amsterdamse graf inmetselen. Nel overleed in 1971, 85 jaar oud. Tot haar dood heeft zij keurig de belangen van haar man behartigd.
Wouters’ gezondheid verslechterde zienderogen. Ondraaglijke pijn en wanhoop. Een deel van zijn kaak werd verwijderd, wat spreken en eten niet langer mogelijk maakte. Op 11 juli 1916 overleed hij en werd in Amsterdam begraven. Vijf jaar later keerde Nel terug naar Bosvoorde, samen met het stoffelijk overschot. In de tuinmuur liet Nel de steen van Riks Amsterdamse graf inmetselen. Nel overleed in 1971, 85 jaar oud. Tot haar dood heeft zij keurig de belangen van haar man behartigd.
Alors
Rik Wouters zoekt het voor zijn onderwerpen dicht bij
huis. Hij schildert niet de Sint-Romboutstoren of de Grote Markt van Brussel.
Zoals al aangegeven is zijn vriendin en latere echtgenote zijn favoriete model –
al zal hij ook kinderkopjes in brons omzetten en James Ensor. De laatstgenoemde
kreeg geen beeld als aanbidding, eerder een hint naar een groot voorbeeld, wat
sterk tot uiting komt in zijn teken- en schilderwerk. Een zelfde zoektocht naar
actie en helderheid, zonder in detaillering te vervallen, een specialiteit van
de Oostendse meester. Wouters houdt het bij – grof uitgedrukt – gaten / leegtes
in zijn werk, ter verbetering van het belang van licht en ruimte. Het licht
moet de aandacht op het onderwerp versterken en de ruimte het imposante.
Wouters begrijpt zeer goed hoe klein de mens is en zich van daaruit bescheiden
moet opstellen. Zijn werk – zowel de huiselijke als de landelijke taferelen –
is een ode aan de schepping. Elk werk van een Wouters is een stilleven, een momentopname.
Het merkwaardige is dat het stille en het moment in zo goed als elk werk
exploderen, en het meest opvallende in de werken waar hij het houdt bij een
sobere stijl. Daarom dat een schets voor een schilderij – een tekening of
aquarel – vaak mooier is dan het eindwerk. Er zit tevens een zekere
bescheidenheid in zijn werken, waardoor zelfs een werk van anderhalve bij twee
meter de indruk geeft van een uitvergroot miniatuur.
Het allermooiste in het werk van Wouters blijkt de wijze
te zijn waarop hij het licht vangt, zonder te vervallen in een pointillisme.
Het licht moet de compositie versterken en om dat doel te bereiken mag er een
vleugje abstractie in zitten. Voor de kijker levert het een rustgevende tot
adembenemende harmonie op. Techniek en theorie liggen dan wel aan de basis van
Wouters talent, maar zijn geheel verdwenen. En dat plaatst hem op gelijk niveau
met Vincent Van Gogh. Dat Wouters niet dagelijks rijen bezoekers uit alle werelddelen
heeft, komt simpelweg omdat hij geen eigen museum en marketing heeft van het
niveau als Van Gogh in Amsterdam.
Rik Wouters heeft zijn leermeesters als Cézanne en Ensor
overklast.
Rik Wouters - Karnaval te Bosvoorde - ets [proefdruk] |
De uitbeelding in zijn werk heeft de enige en juiste belichting. Ze ontstaan
uit een haast perfect samenspel van kleur en lijn. Kortom, als geen ander heeft
Wouters het zinnelijke als het wezenlijke zonnespel begrepen. Zelfs in zijn
huiselijke taferelen en zijn [zelf-] portretten is het licht de dragende
factor.
Envoi
Deze tentoonstelling is een absolute aanrader. Extra
deugd doet de opstelling. Er is onopvallend een opvallende opbouw, een evolutie
te vinden en de werken krijgen voldoende witruimte. Het ene werk verdrukt niet
het andere. Jammer dat de belichting vaak zwak tot slecht is. Het is het enige
minpunt, al zal het menig bezoeker niet weerhouden om de tentoonstelling een
tweede maal te bezoeken. Rik en Nel zijn naaste vrienden, en worden het nog
meer door deze schitterende tentoonstelling.
guido lauwaert
gent, 2017-03-28
gent, 2017-03-28
RIK WOUTERS Retrospectieve - KMSK - Brussel -
10.03 t/m 02.7 2017 -
dins- t/m vrijdag 10 > 17 u - weekend 11 > 18 u -
gesloten op maandag en 1 mei
www.fine-arts-museum.be
catalogus: 39 euro -
10.03 t/m 02.7 2017 -
dins- t/m vrijdag 10 > 17 u - weekend 11 > 18 u -
gesloten op maandag en 1 mei
www.fine-arts-museum.be
catalogus: 39 euro -
Geen opmerkingen:
Een reactie posten