Stilte. Stilte is het belangrijkste element in de nieuwe
voorstelling van Peter Verhelst. Op
papier is de auteur daar redelijk in geslaagd, maar als regisseur heeft hij
zijn eigen toneelstuk ontdaan van de weelde die stilte heeft. De twee actrices,
moeder [Els Dottermans] en dochter [An Miller] hebben een extra schepje
gegeven om de zoektocht naar het zwarte gat van de stilte waarnaar Verhelst al
langer op zoek is, te verknoeien.
Het
verhaal is snel verteld: ‘Een vrouw neemt haar man, net terug van een
militaire missie en bewezen oorlogsmisdadiger, terug in huis, uit liefde voor
haar dochter.’ Zo staat het de website van het NTGent, en zo heeft de auteur het gewild. Maar zo simpel is het
verhaal niet. Uit wat ik meen begrepen te hebben is de man al langer terug,
maar wordt door de militaire inlichtingendienst gewantrouwd.
Hij was een tijd
verdwenen; is hij gehersenspoeld ? Heeft hij het te bont gemaakt? Vrouwen
verkracht? In zijn vrije tijd op eigen houtje oorlogje gespeeld? In elk geval
werd hij na terugkeer een aantal maanden ondervraagd en zat een aantal maanden
gevangen. De situatie heeft de toestand van zijn vrouw en dochter geen deugd
gedaan. Ook zij gaan aarzelen aan zijn humaniteit en zal hij en zullen zij die
morele warboel overleven?
De
intrige doet sterk denken aan de eerste jaargang van de succesvolle Amerikaanse
televisieserie Homeland uit 2011.
Synopsis: Een Amerikaanse sergeant wordt gered uit krijgsgevangenschap. De
Amerikaanse overheid en de CIA zien
de marinier als een oorlogsheld, maar een vrouwelijk lid verdenkt hem ervan lid
te zijn van Al Qaida die een aanslag
wil plegen op een politiek doelwit, met Washington of Langley in gedachten.
Zo
beresterk als de vrouw en dochter in de serie hun twijfel en angst spelen, zo
slordig doen Dottermans en Miller dat in de voorstelling. Ze nemen hun rol te
lichtvoetig op, vergeten de spanningsboog van de stilte die waarschijnlijk
tijdens het repetitieproces prominent in beeld kwam; ze denken meer aan de
compositie van hun lijnen dan aan het muziekje dat erbij hoort. Hun stemtoon is
volledig fout. Niks gelaagdheid, of enige connectie met de zeven lagen van de
aura. Extra ballast op de rottigheid van het product is de kostumering en de
maquillage. De man wordt verwacht; hij kan elk moment thuiskomen. In de
situatie waarin beide vrouwen zich bevinden gaan ze zich niet uitdossen en
verven als carnavalsfiguren. De
voorstelling is kortweg gezegd om het molm spel een vervelende belevenis.
Peter
Verhelst heeft dat niet gewild. Hij is een voortreffelijk stillist, als
regisseur echter is hij te soft om een concept uit te werken dat past bij de
partituur. Duidelijk is dat hij geen vat kreeg op het gedrag van Els
Dottermans. Ze weigert, en dat is al een tijdje gaande, diepte in haar spel te
leggen. Els Dottermans is lui geworden. Ze speelt op automatische piloot.
An Miller is een maatje te klein om over de dwaze koppigheid van Dottermans te springen. Zelfs een dochter kan de moeder de baas. Dat is algemeen geweten. Aan haar rol zal het dus niet liggen, nee. Bij Miller ligt het aan een groot tekort van dramatische kwaliteiten, aan lef om zich figuurlijk bloot te geven, een slordige mimiek en motoriek, en paradelust. An Miller wil zich mooier en beter voordoen dan ze theatraal in het hoofd zitten heeft, en dat vernedert haar status als actrice.
An Miller is een maatje te klein om over de dwaze koppigheid van Dottermans te springen. Zelfs een dochter kan de moeder de baas. Dat is algemeen geweten. Aan haar rol zal het dus niet liggen, nee. Bij Miller ligt het aan een groot tekort van dramatische kwaliteiten, aan lef om zich figuurlijk bloot te geven, een slordige mimiek en motoriek, en paradelust. An Miller wil zich mooier en beter voordoen dan ze theatraal in het hoofd zitten heeft, en dat vernedert haar status als actrice.
Had Peter Verhelst dit stuk, met
snuif van Pinter en scheut Beckett, door twee studenten Drama laten spelen,
een eerstejaars en een laatstejaars, vermoedelijk was de kwaliteit van de
voorstelling beduidend beter geweest.
Jammer voor Peter Verhelst, voor het NTGent en voor het publiek. In Liefde zit geen greintje passie en is ver verwijderd van wat Oscar Wilde bedoelde met zijn uitspraak: I love acting. It is so much more real than life.
guido lauwaert
gent, 2016-04-14
gent, 2016-04-14
LIEFDE – auteur
& regisseur Peter Verhelst – spel
Els Dottermans en An Miller – dramaturg
Steven Heene – foto's Kurt Van Der Helst - productie NTGent – te
zien in NTGent|Arca en op reis – www.ntgent.be
We lezen Guido graag en die laatste bemerking ivm de actrices te vervangen door twee studenten Drama, zit.Voorts kijken we uit naar een nieuwe voorstelling van Guido's monoloog, hopelijk kunnen we dan wel komen
BeantwoordenVerwijderenmvg
ronny
dag Guido, ik ken je al een hele tijd en ik vind dat je de laatste tijd meer en meer de man speelt en niet de bal. jouw opmerkingen over Peter, Els en An zijn ronduit kwetsend en zeggen in feite niks over het stuk zelf. je bent nog niet te oud om je te herbronnen. normaal wordt je beter met de jaren ...
BeantwoordenVerwijderenZo geen naam, geen commentaar
BeantwoordenVerwijderen