In tegenstelling tot heel wat
Vlamingen behorend tot de lagere burgerij - zij verkiezen de geëffende paden - gingen wij vorig weekend onze eigen weg met twee bestemmingen voor ogen. Het eerste liet ons
struikelen, het tweede zweven.
EEN HULDIGING
Tone Brulin |
De legendarische theatermaker Tone Brulin werd in 2016 negentig en dat moest gevierd worden.
Daarom werd met een jaar vertraging op zaterdag 2 september 2017 om 5 uur ’s
middags een huldiging opgezet in het Kaaitheater, hoofdkwartier van het
Theaterfestival. Een boek zou aan de jarige uitgereikt worden. Een bloemlezing
met tien theaterteksten van diens hand.
Toen wij arriveerden hadden zich een twintigtal mensen verzameld rond een paar tafels in het café van het Kaai. Wij werden hartelijk begroet door een paar oude rotten in het vak. Even later werd de gevierde binnengeleid en gedwongen vooraan plaats te nemen, samen met zijn partner. Tone Brulin lachte toen hij ons zag, al zagen wij dat hij diep moest tasten in zijn geheugen naar onze naam. Geen oneer hoor. Kan je 91-jaar oud aandachtig luisteren en zinnige praat uitslaan ben je een wijs man. Wat meer is, zo goed hebben wij elkaar nu ook niet gekend dat onze naam blijvend op zijn lippen ligt.
Toen wij arriveerden hadden zich een twintigtal mensen verzameld rond een paar tafels in het café van het Kaai. Wij werden hartelijk begroet door een paar oude rotten in het vak. Even later werd de gevierde binnengeleid en gedwongen vooraan plaats te nemen, samen met zijn partner. Tone Brulin lachte toen hij ons zag, al zagen wij dat hij diep moest tasten in zijn geheugen naar onze naam. Geen oneer hoor. Kan je 91-jaar oud aandachtig luisteren en zinnige praat uitslaan ben je een wijs man. Wat meer is, zo goed hebben wij elkaar nu ook niet gekend dat onze naam blijvend op zijn lippen ligt.
Wij hadden verwacht dat geen legioen maar toch een cohorte de
huldiging zou bijwonen. De theaterzaal is daar geschikt voor. Logische locatie
voor een levende legende. Helaas, het bleef bij het al eerder genoemde
twintigtal en het café. Wat er verder nog rondliep beperkte zich tot het
personeel van de drank- en eettent, enkele technici van het festival en een
paar medewerkers van het theater. Ze keken naar ons zoals men naar een
versleten kerkhof kijkt.
Erwin Jans |
Dramaturg Erwin Jans, tevens
samensteller van de bloemlezing, heette ons welkom en stelde de sprekers voor.
De eerste was een academicus die met een PowerPoint de verwantschap aantoonde
tussen de toneelstukken van de gevierde, Hugo Claus, Herman Teirlinck, Samuel
Beckett en Ivo Michiels. Wat getoond werd had weinig power en nog minder point.
Veel geleerd hebben wij niet en blijkbaar dachten de andere aanwezigen er net
zo over, aan het applaus te horen.
De volgende spreker was regisseur Franz Marijnen.
Hij had speciaal zijn vesting op Cyprus verlaten
uit respect voor de gevierde. Van hem werd verwacht dat hij een persoonlijk eresaluut aan de feesteling zou brengen en een fragment uit een toneelstuk dat
hij geregisseerd had voorlezen. Het tweede deel van de verwachting gooide hij
de prullenmand in, bij de PowerPoint, om zich volop te werpen op het eerste
deel. Marijnen bekende dat Tone Brulin hem meer geleerd heeft dan de Brusselse
film- en dramaschool, het Ritcs. Om plots het kerkhof te bekijken en pathetisch
vroeg waar de generatie van tieners, van twens, van dertigers was. Die hoorden
hier aanwezig te zijn. Niet met z’n allen, maar elk gezelschap, elk flink
gesubsidieerd theater had toch een afvaardiging kunnen sturen. Het komt er op
neer dat de jonge theatermakers hun peetvaders en –moeders niet meer kennen, en
het is nog niet eens hun eigen schuld. Hun leraars, de generatie van de
veertigers hebben ze verdrongen, zoals ze de rijke geschiedenis van het
naoorlogs theater zijn vergeten. Wat Marijnen zei bracht uw theaterspion in
herinnering wat hij ooit heeft meegemaakt: een theaterleraar keek verwonderd op
toen hij de generatie van de Angry Young
Men ter sprake bracht. Ja, van Pinter had de kerel al gehoord maar van een groep
gelijkgezinde jonge intellectuele Britse schrijvers met die naam, nog nooit.
Een applaus en instemmend geknik voor Franz Marijnen.
Na weer plaats te hebben genomen tussen de oldtimers was het de beurt aan
acteur en theatermaker Chokri Ben Chikha.
Chokri ben Chikra |
De goede, immer
opgewekte man vroeg zich af waarom hij gevraagd was [misschien omdat het als
een plicht gezien wordt een Belg met zuiderse roots te vragen?], wat hij stond
te doen en las op ludieke wijze een fragment voor uit een toneelstuk van Tone
Brulin. Hij kreeg de aan de toon van zijn betoog bijpassende lach en aan het
eind instemmend applaus.
Dramaturg Erwin Jans nam opnieuw het woord, na een koppige
jeuk tussen kraag en hals dood te hebben gedrukt. Het laatste punt van het
programma, zei hij, de overhandiging van het eerste [openbare] exemplaar van
het boek. Ook uw theaterspion kreeg een exemplaar, al zal hij dat
waarschijnlijk weer moeten inleveren bij de uitgever, na lezing door de
organisatoren van dit epistel. Tenzij, tenzij wij dit verslag afsluiten met een
schouderklop. Nee, dat kunnen wij niet. Omdat het godgeklaagd is hoe stuntelig
dergelijke huldigingen opgezet worden en dat het maar niet lukt publiek er voor
te ronselen. Veel organisatoren denken dat het voldoende is een uitnodiging
online te gooien en wat flyers te drukken.
Ach, genoeg. Deze huldiging was die naam niet waard, eerder een vernedering voor The rebel with a Cause, zoals Geert Opsomer Tone Brulin ooit noemde.
Ach, genoeg. Deze huldiging was die naam niet waard, eerder een vernedering voor The rebel with a Cause, zoals Geert Opsomer Tone Brulin ooit noemde.
NAAR SCHOOL
Na een lichte maaltijd lieten wij ons voeren tot diep in
het Pajottenland waar de School van Gaasbeek gevestigd is,
een jong cultureel centrum dat onderdak heeft gevonden in het verbouwde dorpsschooltje van een gemeente beroemd om zijn kasteelmuseum,
maar een kasteel dat minder bekend is dan het nabij gelegen kasteel van Beersel. Dat heeft zijn
faam dan weer te danken aan de beste strip die Willy Vandersteen ooit getekend
heeft in de reeks Suske & Wiske, Het
spook van Beersel.
Een driedaagse had De
School van Gaasbeek opgezet onder de noemer SeptemberFestival. Van 1 t/m 3
september werden diverse activiteiten met een poëtisch cachet gepresenteerd.
Wij hadden de avond van de tweede dag uitgekozen om eens te gaan piepen. Zacht
weer – alles vond dus plaats op de voormalige speelplaats van de school.
Twintig minuten pauze. Voldoende tijd om de vuurmanden te
vullen en voor een microfoontest van de drie voordragers, Tine Bertels, Gene Bervoets en Clara
Cleymans, verkopers van Jan Fabres woorden.
van L naar R: Clara Cleymans - Gene Bervoets - Tine Bertels |
Ze lazen voor uit Restanten, een bescheiden boek met dwerganekdotes
en keldergedachten die de voorstelling MOUNT OLYMPUS en NACHTSCHRIJVER niet haalden. Het is een waar genoegen het
drietal te horen. Al verschilt hun timbre, ze surfen op dezelfde golf. De
strakke toon van Tine Bertels, de frisse speelsheid van Clara Cleymans en de
vrouwvriendelijke bas van charmeur Gene Bervoets schenken hetzelfde genot als
een cellosuite van baas Bach.
Een prachtige
afsluiter van een
culturele uitstap in mineur gestart.
De School van Gaasbeek heeft een edel niveau. Het is een tiara met echte parels bezet. Een nieuwe pluim op de al hoge hoed uit de winkel van Hinderickx en Winderickx van Hugo de Greef. Hij zal ons daar vaker zien.
De School van Gaasbeek heeft een edel niveau. Het is een tiara met echte parels bezet. Een nieuwe pluim op de al hoge hoed uit de winkel van Hinderickx en Winderickx van Hugo de Greef. Hij zal ons daar vaker zien.
guido lauwaert
Tentoonstelling Leven en Werk Tone Brulin – Kaaitheater –
DE SCHOOL VAN
GAASBEEK – SeptemberFestival – e.a. programma’s - www.facebook.com / www.deSchoolvanGaasbeek.eu
Geen opmerkingen:
Een reactie posten