BIJ DE KWAFFEUSE
(à la Gantoise – Brugse Poort)
‘Dag Jenny! Gien volk! Ge zijt in euw eige
boekskes an ’t leze. Schilt er iet?’
‘Nie speesjal, Emma! Den dinsdagachternoene es
’t altijd stille.’
‘En ikke moar telefonere om un afsproake te
moake… ‘k oa mij de koste kunne bespoare.’
‘Ge weet da nuult, Emma. Normal es’t er zujals
gezeid hoast gien volk, moar binst dadde peist van ‘k oa were gien katte zien,
zijn ze doar en es’t tons seweil un duivepiere dan z’hier allemoal toestuike en
‘uk mijn eigen nie kan volge. Zet eu… Un kaffeetse?’
‘Awel, ja, geef mij ne kaffee. Moar gien
suiker, Jenny of zjuuste un tsietse. ‘k ben an ’t afbeiwe mee mijn kalorieje.
Gelijk onze Kenny, ge weet wel, den èwste, den dienen es an’ t afbeiwe van ’t
ruuke. Hij zegt dat’jij moar drei sigaretses per dag mier ruukt. Moar soms
pakke’k ‘hem doar op dat hij al an zijn vierde of vijfde bezig es. Allez da’k
gezienen ê. ’t Kun’ d uuk zijn tiende zijn of zijn twiede pakske. Want wa dat
‘hij achter mijn rugge doet doar ê’k vaneiges ’t roade noar. Allez, ’t es in de
fond al schune dat’ hij zijne devure doet veur te probere. Moar ja, die gaste
en nuult nie veel uiteiwijnge, veur niet.’
‘Moar gij, Jenny, gij êt gien gaste. Gij
verstoat da e zu nie. Ge moet da neu nie op euw affront pakke, moar kinders of
gien kinders da moakt un gruut verschil. Want ierlijk gezeid moest uk meugen
herbeginne, ‘k zoe uuk giene nie mier moeten ên. Al wa dadde van plan woart van
te doen in euw leve, doar est er niet van in huis gekome. ‘k Woare nog nie
getrêwd of ‘k was al eu zu. Ge weet ne vent da kun nie wachte. ‘k Zeje ’t hem
nog, “Tsjoak zeid’ un beetse veurzichtig.” Moar ja tege da Tsjoak zijne frang
was gevalle was zijn poer al verschotte.’
‘Merci, och diene kaffee van eu riekt toch zuu
goe.’
‘Gelijk geweunte? – ‘k bedoele van coupe.’
‘Vaneiges woaromme zoe’k moete sjanzjeere. Mee
’t valle van de bloare meuge mijn pluime uuk wa mier kleur ên, moar vuurt van
de reste ê’k nog liefst altijd mijn eigeste coupe. Wil uk neu wa d’ anders
probere, ‘k zoe mij op mijn ongemak voele. Onzen Tsjoak es uuk a zu. De moandag
moet ‘t wurtelpatatte mee broadwuste zijn of hij luupt er vies bij. ‘k ê zu ne
kier geprobeerd om de moandag spaghetti te moake. Hij smeet talluure en al in
de vuilbak. “‘k Ete nie mee ne lepele,” riep ’t hij. Ge kent mijn goestijnge en
doar moet bij blijve. Gelijk da’t hij uuk iene kier in de moand bij de Chinees
wil goan ete. Diene kwiebus zijn voader ee neu toch flapures en zit ’s oaves in
un hoekske ulder oardige tiekes gazette te leze mee szijne ienen oarm en zijn
vrèwe zit in ’t zothuis in ’t Guislain. Onder ons gezeid Jenny, ‘k vinde da
moar ne viezen boel da Chinees… ’t es gelijk of dan de ratte d’er op gepiest
ên.’
‘’t Wordt tijd damme euw hoar ne kier guul goe
wasse. Dajeur Emma, wa sjampoo gebruikte gij normal?‘
‘O, Jenny. Da d’es al noar gelange de
reeklamme. ‘k vinde k’ik den diene van den Aldi, soms gelijk nog beter of wat’
an ze bij den apotekere verkupe. ‘k Peize ‘k ik da t’er doar allemoal nie veel
diefferanse in zit.’
‘Ge moet wel oplette, Emma. Van sommigste van
die woarenhuis sjampoos krijgde pelle.’
‘Goe dadde da zegt, Jenny, want ‘k oa doar zu
nog nie opgelet moar de loatsten tijd lig mijn huufdkusse vol mee schilferkes. En
hoe es’t mee Marcel?’
‘Marcel!’
‘Marcel de zeune van Alain Desaver? Zijn pa
Alain ee’t jij nog coureur geweest veure da’ t hij fliek gworden es’t. Hij es’t
jij tons gestorve aan doarmkanker en Alain zijn zuster oat’ er jij vijve van
iene die er mee guul heure nest ee loate zitte. Z’ee nuult gewirkt moar iedre
vent kost heur krijge oas ge mij verstoat.’
‘Marcel? Den diene moe hier nie mier kome. De
gulen oavend lag’t da in de zetel noar de sport te kijke. Hij zaptige van den
iene sportzender noar den ander. En ikke koste mijn eige programs nie mier
zien. “Pak z’op” zei ‘t hij tons. “Ge kunt er tons noar kijke oak ‘ik hier
niejen ben.” Moar ‘k zitte den gule dag in mijn kapsalon en tege da’ k thuis
kome ben uk zu duu of un luis en ploffe ‘k mij nere in mijne lere zetel mee
mijn blekske coca. ‘k Moe nie zegge… ‘k goa noar mijne program zien want mijn
uuge valle toe van de voak. En da was mij neu toch ne commandeur Marcel. Geef
mij ne kier dit en pak mij ne kier dat. Da was mij veurige weke zu beu of kèwe
pap, da ‘k hem gezeid ê, pak gij ne kier euw valieze mee guul euwen
santenboetiek. Hij deej ‘d alsof dat’ hij mij nie g’huurd a. Moar ‘k ê de
poliesse gebeld en hij kost zijn boelke pakke. Hij deed’ jij gien klute. Iene
kier ee’ t hij in den hof ’t ges afgerejen. Da was van veure damme eigentlijk
al tupe weundigen. ‘K ê moar achteraf ingezien dan da truke woare om hem hier
te kome installere. Moar ik, domme kalle, oa heur were loate vange. Hij paktige
jij hem un douche en meniere bleef sloape. En ’t sanderendags uuk. En veure
da’k et goe en wel beseftige was ’t jij hier ingetrokke. ‘K ê nog veel chance
g’had dat de poliesse hem hier zu gemakkelijk ee buite gekregen, zonder al te
veel ambras. ’t Adres stoat jij op mijne noame. En jij was nog ingeschreven op
de Zandstroate. Op ’t adres van Angèle zijn veurig lief, woar dat’ hij uuk de
wind van achter g’had ee. Da wijf van un Angèle doe heur veure of da ze gienen
rotten knop ee. Oarme? Z’ ee gotverdomme drei huize girfd die sze vol mee
studenten ee gestoke. Un gierige pinne, es da. En alle drei moande verandert da
van vent gelijk van hende. Om vuurt te vertelle van Marcel. Hij ee’t jij in
garage Van Lierde gewirkt op Uustakker. Tot dan z’hem doar tons buiten
gebonzjoerd ên omda ’t hij grief van ’t wirk mee paktige in zijne kaba.
Vaneiges ontkendig’hij… moar ‘t stond op den bewoakingsvideo… zijne cinema.
Volgens Angèle zoe ‘t hij van heur uuk tien en tander achterover ên geslege.
Moar z’ oa moar zu dwoas nie moete zijn van hem binne te pakke en bij heur in
te schrijve.’
‘Van iet anders geklapt. Hoe es da nog mee
Terry? Hij moet jij toch uuk ol achttien joar zijn?.... ‘
‘Achttiene, twintig zulde bedoele’
‘Oesje, pardon zeu Emma. ‘k Peisdigek’ ik
achttiene om dadde gij zeid dat hij in zijn loatste joar Elektriek zat… of es
’t hij ondertusse van richtijnge veranderd?’
‘Nie, nieje Elektriek es ’t ienigste woarin
dat’ hij goe in es.---- À propos Jenny, neu dat ‘et hier toch kalme es. Edde
mij soms nog un potse kaffee. Da moakt ne mens mier op zijn gemak.’ “Sebiet
Emma… sebiet. Moar iest moe’n de tuppe van euw hoar nog wa druger… anders
krijge’k da nie goe geknipt. En oas euw hoar te lang es, zoe’t beginne krulle.”
‘Merci Jenny, ‘k zal tons nog un minuutse wachte op de kaffee. Hoe zoe’ k het
zegge… Wel ‘k peize da d’onze joengste …
‘Benny?’
‘Ja, dat onzen Benny, dat jij homo es. Nie da’
k doar iet op tegen ên. Alliene da geef” de zu un oardig gevoel in huis. Oas da
joenkd’er niejen es, zij’m allemoal mier op ons gemak. Oas ‘t jij doar es
zoe’me de mure oplupe. Tsjoak sloapt er tselfs nie goe van. Hij peist da’k da
nie wete moar gule nachte ligt’ hij te droaje en te kiere. Hij stoa wel drei
kiers op om te goan piesse of schiet’em noar benein om de reste van ’t
oavondete op te fritte. Oast er al iet overschiet. Zune vent en drei grute
gasten, da frit un guul huis op. ‘k Moe ’t ende van de moand ’t rost cens tupe
scharte, want wete gij wa dat dad ete koste den dag van vandoage.’
‘Ge goat gij ne kier meej euwen Benny moete
klappe, Emma. Heddet doar mee Tsjoak al over g’had,’
‘Nieje Jenny. ’t Es alsof datter niets un es,
moar ter es wel iet, anders oame toch die spannijnge nie? ’t Es anders ne goeie
joenge. En op tscholle es ’t hij der ieder joar deure. Hij goat jij veur
technisch tiekenirre. Zijne beste moat in de klasse es Bruno’
‘Bedoelde Bruno Mortier?’
‘Ja de zeune van de schepen. En Bruno ee’d al
an onzen Benny beloofd dat hij wel een postze za krijge an’t stad. Bruno ee ‘d
an onze Benny verteld dat jij zu tien en tander weet van zijn voader die nie
meug geweten zijn en desnuuds kunt hij zijnen èwen doarmee chanteere. Wete gij
dat’ta luuk kletshuufd hem zoe bezig èwe mee un muurrinne uit ’t Gloaze Stroatse.
Zujen zwarte barbiepuppe mee un smal poepke en ne balkon woar dadde guul euw
scheiwgarniture op kunt postere. Bij zijn Chantal es ’t niet. Moar binst dat
hij heur wijs moakt dat’ hij noar dien of andre vergoarijnge es, zet hij heur
ures mee un zwarte koekentiene. Chantal es ’t jij un dochter van de lijkbidder.
Hoe noemt jij neu were: Korthals. Allez Korthals en zij Chantal ee zune
giraffenekke. Moar om vuurt te vertelle… ’t moe zijn dan ze ’t bij zijn partije
uuk ol wete van huldere schepen Mortier, want bij de volgende kiezijnge zoe’ t
hij nie mier opkome. Op euw tvijftigste zijde nie ’t êwd in de polletiek.
Verjongijnge zu gezeid. Mijn uure, Jenny.
T’es tieke dan ze beneit zijn van zijn kwoalijke re’pute’oasse.’
‘Da’k eu onderbreke Emma. Zoe’t jij euwen
Benny … mee dienen Bruno??? Of es ’t zuust wa kammeroadschap tussen jonge
gaste? En ton nog, ze doen der toch niemand kwoad mee?’
‘Oh Jenny… Zoede gij da durve peize. Doar wete
‘k ik toch niej af.’
‘Allez Emma, tons moede eu doar toch uuk gien
zurge in moake. Trekt eu da tons a zu niej an. Oas un moeder heur zurge moakt
sloat da d’over op guul heur huishèwe en komt er onwere van. Euw hoar, Emma, da
begin d’ hier van bove serieus uit te dunne. ‘k goa da d’un beetse moete bij
brusje dat nie mier opvalt. Voila szie, moakt eu mier gien onruste. ‘k hê ’t zu
geleijd dat niemand miere ziet.’
‘Merci, Jenny. Tsjoak ee’t mij uuk ol gezeid.
Van mij wa kalmer t’eiwe. Nog un sjanse da’k
tsoaves hoast nie buite moe mee mijn huufd. En ’t s morges kamme’ uk het
wa uit mee nen verstevigende mousse da’t zu niej oppe valt. Want op den bus, ge
kent den achterklap van de mense. En ’t irgste zijn al die huufddoeke meej
hulder kindervwaturen mee tsjiepmuilen die guul den bus in beslag nemen. Ge
kunt hoast nie mier passere oas ge moet afstappe. ‘K êt al ne kier g’had da’k
mijn halte ê gemist mee al die bruine. Tsjoak zegt toens da’k moar wa ierder
noar den uitgank moest goan. Mannen hé. Hij est jij anders nog zuu kontroar nie
mijnen Tsjoak. T’es overal al ne kier iet zekerst. Hé Jenny, da’k er op peize.
Woar blijft mijne kaffee. Ge zijt neu toch ol bezig mee mijn hoar te knippe.’
‘Oh sorry, zun Emma. Da woare k’ik guleganst
vergete. Kijk ksal ’t iest doen. Da d’es van den èwerdom, da vergete. ’t
Schijnt da iederien doar last van ee.’
‘Tes woar Jenny. Moar den iene al wa vroeger
dan den ander. Zelve un ê’k doar nog nie direct last van, al kunne’k somwijle
ne kier nie op ne noam of nen doatum kome. Over ’t loatst kost ik mij neu nie
mier raplere in wa joar da mijn voader gestorven es. Allez ‘k moeste tons
beginne peize hoe eiwt da’k tons zelve woare oas’ t hij gestorven es en a zu
kost uk er were op kome. Da was uuk wel ’n roare duud. Zu al mee ne kier,
pardaf, t’ halvent stroate… ’n hertbreuke. Hij wildige zjuust goan bieljarte.’
‘Neu daddet zegt. ‘k ê nog noar zijn begroavijnge
geweest. Ne schunen dienst.’
‘Merci, Jenny. Ge moet da twiede kaffeetse moar
bij mijn rekenijnge schrijve. Normal krijgde moar iene ne woar?’
‘Moar gij. Drinkt uit. Hoelange zijme wij al
gien vriendinne? Vanaf ’t loager. Wemme
nog tupe in dezelfste klasse gezete bij Mère Martha. T’es guul zekerst mier of
dertig joar gelein.’ “Van eu kan mij da nie schele ne kaffee mier of minder.
Moar ‘k ê hier van die kalante die peize datta d’hier ne kaffeebar es in
ploatse van ne kapsalon. Moar den dag van vandoage moede wel zujen
kaffeemasjien ên of ge verliest klandieze. Wa d’ ê ‘k ik g’huurd Emma. Da d’
euwen Tsjoak guul hulderen hof zoe veranderd
ên? Alliene nog ne grute gazon en gien blommen nie mier. En gij die zu
girre schune blomme zag. Moar t’es dienen ondereiwt zekerst. We zijme wij
alletwieje uuk gien drei moal zeven nie mier.’
‘Tsjoak oa ’t da liever. Hij eej hem neu zu ne
gesmobiel gekocht veur ’t ges af te rije. En die pirkskes mee blomme… da vroeg
te vele van mijne rugge. Altijd moar da bukke. Tsjoak doe neu nie liever of mee
zijn nief gesmachien rije. En g’ êt doar gien rijbewijs veure nudig, hé.
Zekerst neu dat’ hij ’t zijne were kwijt es. Nie dat jij zat gewig achter ’t
stuur zoe kruipe. Moar altijd diene zwoare voet… en over de witte lijne rije en
hem op ’t rondpunt schiete zonder veurrang te geve en van die dijnge. En oas g’
er als vrèwe wa van zeid wierd jij kwoad. Bij zuverre dat hij zijn assuuranse
op gezeid ee en hem nen elektrieke velo ee gekocht. Moar ons èwste twieje ên
nog nen auto. Oa’k ieveranst moe szijn mee un slechte busverbindijnge kunt er
mij nog altijd iene van de gaste voere. En Tsjoak die zoe om den anderen dag ’t
ges afrije, were of gien were.’
‘En Emma, buiten in den hof, doet jij Tsjoak e
zu wa van ’t huishèwe?’
‘Nieje Jenny. Tuis doet jij zjuust niet.
Vroeger zoe’ t hij nog ne kier geschilderd of bejangen ên. Moar bij veurbeeld
stofzuige, doar ee ’t jij ne gloeienden hekel an. Hij kan’ ta lawijt tselfs
niej hure. Moar da lawijt van zijne gesmobiel doar kunt hij wel tege. Verstoade
gij da? Moar ’t es vuurt van de reste giene slechte vent. Allez pakt neu die
sturtvloage passeerde weke, rapleerd’ eu nog?’
‘’t Zal wel zijn da’k mij da raplere Emma.
Guul de stroate stond verre onder woater. Z’en van Farys moete kome om
verstopte rioolputses leeg te trekke en doarachter huurdige da woater azu
wigzwelge ’t was lijk de woaterval van Coo.’
‘Wel mijne kelder stond diene dag guul onder
woater tot an mijn knoensels. En veure da’k wa kost zegge was Tsjoak al mee
iemers woater an ’t scheppe en op’ t loatst mee dweile om al de natte op te
pakke. ’t Schuunst van al hij ee tselfs bij Jeanneke in de stroate, da menske
van 85 uuk heure kelder leeggeschept. ’t Es a zujen èwe slure en heur kinders
zitten eigentlijk te wachte op heur duud om heur huizeke te kunne verkupe. Zu
neu en tons, precies elk op toer, komt er ne kier één van heur zeuns of
dochters kijke… Hoe lange da sze nog te leven ee. Moar ‘k peizen ie dat er uult
iene mier of un koartse van un ure blijft. Ze zijn bij maniere van spreke
rapper vuurt of da Jeanneke hulder un potse kun moake. Want zu ne Senseo gelijk
eu Jenny da jee ta d’ eiw mens nie.’
‘Neu dadde d’ er were over begint Emma. ‘k ê
gezien da ‘k mij un vesse loajing pads za meuge kupe. Ze zijn bijkanst allemoal
op.’
‘’k Verstoa eu Jenny. Dajeur ge meugd’ un
beetse avanseere want ‘k moe zien da ‘k in tijje thuis ben veur zijn ete oas ’t
hij van den bieljart komt. ‘k ê eu al gezeid dat hij girre op ure stoat.’
‘’k peizdige k’ ik dat jij gestopt was mee
bieljarte?’
‘Gestopt? Hij es ’t er an versloafd Jenny.
Alliene moandag en vrijdagnuchting nie. Moar de reste van de weke es ’t hij mee
szijne keu op schok. In ’t clubhuis. Ieder joar in december doet’hij mee an ’t
kampioenschap. En omdat’ hij altijd gegarandeerd bij d’ ieste dreije es komt
hij ied’re kier mee ne kestkalkoen noar huis. En ’t zijn goeie want ze kome van
bij de poeldenier in de Sentlievespuurt- stroate.’
‘Diene Tsjoak van eu Emma, dad’ es altijd ne
goeie vent geweest. Ne steite snotneuze oas ’t hij jonk was, moar loaters zagde
dat ‘er achter zijn fassade un klein hertse zat. En oas ’t moet, stoan zijn
pute nie verkierd.’
‘Minuutse Jenny, neu moede gij ne kier guul
ierlijk zijn. Hedde gij mesgiens vroeger uult nog un affirke g’had mee mijne
Tsjoak. ‘k Zoe ’t eu tselfs neu nie mier kwoalijk neme t’ es allichte al un
halve iewigheid gelein. En iederien ee uult wel ne kier iemant anders g’had.
Zelfs ikke. ‘k geef eu da ierlijk toe. Moar oa’ k er a zu op terugblikke zoe’k
gienen andere vent nie mier wille of Tsjoak.’
‘Ik un affirre mee euwen Tsjoak? Moar Emma
toch, ik zwir het, van ze leve nie. ‘K ê ‘k ik uuk wel ne kier iet g’had mee
and’re vente. ‘k Steke da nie wig. Moar ‘k zoe mij nuult bezig hèwe mee d’ un
echtgenuut van ien van mijn vriendinne... Zujiet doede nie, dajeur ‘k zoe tselve uuk nie
girre tege kome.’
‘Mijn gedacht es ’t er in den tijd iet gebeurd
oame mee tscholle op uitstap zijn geweest noar Walibi en d’er nie veel toezicht
was van lierkrachte. G’hoad as meiske al un uuge op Tsjoak.’
‘Allez Emma,oastemblief, da vind uk neu nie
schune van eu dadde mij van a zu iet wil verdijnke. Ikke die jeu altijd ê
verzorgd as woarde mijn eige zuster, al die kaffeetses die’k eu hier al gegeven
ê… mier dan an iender wie.’
‘Doar emmet Jenny… euw kaffeetses. ‘k ê da
over ‘t loatst in un boekske in de wachtzoale van den dokteur gelezen. Oas de
mensche iet geve es da miestal uit kompensoasse. Uit schuldgevoel. Veur iet
goed te moake veur wa dadde verkierd gedoan êt of peist dadde vekierd gedoan
êt.’
‘Bon, as ta zo zit. ‘k peize da’k hier kloar
ben. Oas ge peist datta kompensoasse es dan krijgde gij van mij nog ne kaffee.’
‘Oh loat moar zitte zeun. ’t Es zu vele of da
‘k het g’had ê. ’En moest er nog ne kalant opdoage tons zitte mesgiens zonder.’
‘Nienie. Hij es al an ’t luupe. ‘k woare toch
van plan om vandoage vroeg te sluite. Ge krijg tselfs nen dobbele. De tasse es
’t er gruut geoegt veure. Hier szie ne grute kaffee veur ons Emma.’
‘Aai, dad’es hiet. Gij zotte, woarom giete da
neu over mijne kop? En al euw schuun wirk noar de voantsjes.’
‘As kompenssoasse veur da stom gedacht van eu,
Emma. ‘k ê nuult niet g’had mee euwe vent. Ik zoe wel gewild ên, moar hij zag
mij nog nie stoan. En oas ’t jij tons mee eu begost es ê’k nie vuurder
angedronge want ‘k zagge dat hij zijn uuge op eu oa loate valle. Wie es ’t er
hier de zotte. Moakt moar dadde de deure uit zijt. ‘k ê al te lange patience
mee eu g’had. Wete wa Emma: Andere vrèwen die hier in mijne klapstoel hulder
herte kome luchte… die lache mee eu. Die vinde eu un slure die zjuust moar
buite komt veur heur comisses te doen en die vuurt van de reste altijd op tije
thuis moe szijn. Die achterwoarstrigge zeggen ze, da mensch die op stroate
iederien uiturkt, de smirrigste iest. Vertrekt en moakt dadde uit mijn uuge
zijt. Ge zijt nog slechter of euw zuster.’
‘Ons Rita. Loat ons Rita hier buite. Ze
vermoagert woar dadde bij stoat en wil nie geweten ên da sze kanker ee. En ze
zoe veur de duud nie bij ne serieuzen dokteur goan.’
‘Da sza tons toch nie szijn omda sze gien geld
ee, Emma. Heure vent es guul zijn leven tapessier geweest. Vele in ’t zwart
gewirkt. Huugdag en liegdag, tsoaves achter zijn ure en in de wiekend. Z’ ên
hulder un gruut appartement gekocht woar da sze zij asmoar van heure neuze
moakt over den ascenseur die nieje marsjeert_ over de traphalle die vuil zoe
szijn. ‘k Weet het van Francine, iene van mijn kliejente die in den zelfste
blok weunt. Want hulder Rita zelve ê k hier nog nuult gezien. Die ga veur heur
huufd noar ’t PIHS[*], de virkensscholle damme zegge … omda sze doar oas ’t
niet moa betoale. Ze brengt tselfs heure eigen handtoek mee, wist Francine mij
te vertelle.’
‘Oh, ‘k wist het dadde gij un rosse zijt. Un
vals wijf da zjuust kwaffeuse ’n es om iederien uit ’t urke. Ge wast gien koppe
gij. Ge geeft alle vrèwe dien hier kome un hersenspoelijnge. Tot dadde van
iederien alles van ’t noaldeke tot droadse weet. Saluu… coiffeuses genoeg. ‘k Zal de noaste kier wel noar de Carrefour goan bij Willy, diene joengen es
tenminste écht vriendelijk. Kunne ’t geluve da’k hier guul de noene alliene ê
gezete. Ben ‘k ik hier dertig joar geweest? Woar zat mijn verstand… Pfff … woar
zat mijn verstand?’
Gentse vertoalijnge, Johan Anthonis
* PIHS: Provinciaal
Instituut voor Haartooi en Schoonheidszorgen
VERHAAL WAAR GEEN TITEL BIJ PAST
Het gebeurde kort na 5 u in de
namiddag in het centrum van Gent. Een vriend naderde. O, niet hij, weer. Een schrijver. Hij had romans
geschreven die soms lovend en vaak vernietigend waren besproken in de media, maar hij kwam ten minste met tennisvelden van artikels in de
printpers en daardoor kon hij van zijn pen leven. Wanneer hij het deed, al die boeken schrijven, interviews geven en
in spelletjesprogramma’s zitten op de
televisie… een raadsel. Je kon de
stad niet ingaan of je kwam hem tegen. Hij had altijd van die verhalen te
vertellen waar geen eind aan kwam. – Een wonder!
Een mirakel! ’t Geeft niet wat maar verlos mij van die muis! – Niks wonder. Geen mirakel. Hij kwam naderbij
op een manier alsof heel Gent van hem was, én de
omliggende landerijen.
Ik trachtte de Vlaanderenstraat
over te steken. Links kwam een Ferrari Formule 1 aangesneld, rechts een autobus
waarvan de chauffeur, zoals alle
chauffeurs, een kaart Doden en Gewonden hebben. Hij duwde
op zijn gaspedaal, ongetwijfeld omdat er nog vier van de
twaalf vakjes blanco op de kaart blanco waren en eens gevuld, hij recht geeft op een achtdaagse reis naar een oorlogsgebied naar keuze. De
gids spreekt Nederlands en er is één
vrije dag voor plundering en bezoek
aan de kapotgeschoten moskeeën,
tempels, mausolea en andere recente
ruïnes.
Oversteken was een gokspel.
Maar het getreuzel werd me fataal. Hij had me gezien, de
vriend, versnelde zijn huppelpas. Al
uit de verte stak hij zijn hand op
en riep: ‘Collega!’ – Er was geen ontsnappen meer aan. Ik deed of ik verrast was en toverde glimlach nummer 27 te voorschijn.
‘Collega,’ herhaalde hij op een toon waaruit duidelijk
bleek dat er een verschil is tussen Collega A en Collega B, en dat ik een B-lid
was. ‘Heb ik me daar weer wat op de
hals gehaald. Je weet dat ik geen nee kan zeggen. Een dokter mailde me met de
smeekbede een hoofdstuk te schrijven
voor een boek dat volgend jaar gaat verschijnen. Het onderwerp
is ‘Afscheid nemen’. Afscheid nemen, afscheid nemen, hoe moet dat? Ik heb nog
nooit afscheid van iemand genomen! Dat ik een vondeling
ben zal daar wel niet vreemd aan zijn. Niemand wilde
mij adopteren, terwijl ik er als kind mocht zijn. Nu nog trouwens. Zoals je
ziet. Helaas is de dokter een
prominent figuur in euthanasiemiddens,
daarom zal dat boek een redelijk
succes kennen. De media zullen er ruim aandacht aan besteden
en misschien word ik geïnterviewd en je weet welke hekel ik daaraan heb. Ook
het onderwerp ligt me niet. Wat heb
ik met euthanasie te maken? Als het zover is, ik diep in de
ellende sta, in welke vorm dan ook,
zal ik wel beslissen wat ik verkies, zelfmoord of euthanasie. Van zelfmoord
walg ik, want ik ben gezond van geest en leden,
en over euthanasie heb ik mijn twijfels. Het fenomeen staat nog in de kinderschoenen
en zal er bij halvolle en volvette goden
nog een aantal jaren in blijven staan. Als het niet van de
agenda afgevoerd wordt of een stille dood sterft. Zoals met crematie. Een
opgang ervan, het laatste kwarteeuw, maar de
laatste tijd willen mensen weer de
grond in. Het lijf rot dan wel weg, maar ze hebben tenminste nog hun geraamte.’
Ik wilde
wat zeggen, bijvoorbeeld dat ik een afspraak had met notaris Maeterlinck [die
ik van haar noch pluim ken, maar dit blijft onder
ons] om over mijn testamant te praten, mijn talrijke erfgenamen om de kruimels op te vangen, zo die er al zouden zijn, en [al kijkend op mijn horloge] dat ik stipt
op tijd op zijn kantoor verwacht werd, en nu echt moest opschieten, maar kreeg de tijd niet.
‘Een hoofdstuk in een boek waar
ook twintig of meer andere collega’s
in staan, is niet mijn dada. Aan bloemlezingen
heb ik een hekel, dat weet je ongetwijfeld, ik heb het al zo vaak verkondigd,
en bloemen en de dood hebben een
nauwe band, de vergankelijkheid, dat
moet ik je niet vertellen, eigenlijk. Vrouwen mogen er gek op zijn, net als op
diamanten en champagne, daarom dat ik getrouwd ben. Heel jong, want verstand
komt met de jaren, maar instinct heb
je vanaf de eerste dag dat je kan
kruipen. Eenmaal getrouwd hoef je die dingen
die meer te geven. Jaarlijks een dozijn papieren bloemen op haar verjaardag,
een nepjuweeltje met kerst en een glas cava in de
zomer is meer dan voldoende. Ik houd
het op witte wijn. Daar heb ik dan zelf wat aan, want mijn vrouw drinkt nooit
alleen. Godverdomme, kerel, een hoofdstuk over ‘Afscheid nemen’! Merde, merde,
merde! Bon, ik moet er vandoor. Een
afspraak met mijn redacteur over mijn nieuwste boek. Hij heeft wat opmerkingen. Het is te lang, niemand leest nog een boek
van 700 bladzijden, beweert hij. En
die Hollanders gaan een flink aantal
grappen niet begrijpen, beperkt als die jongeren zijn tot 1500 woorden. Dat van die 1500 woorden
is van mij, niet van hem. En een woord van meer dan 3 lettergrepen begrijpen ze
al helemaal niet. Ik zal die redacteur van mij even een paar verbale lappen om de oren geven. Wie denkt
hij wel dat hij is? Hij is drie maanden
in functie! Heden ten dage kun je je
eigen carrière haast niet meer volgen. Door de
onzekerheid, die met de dag
toemeemt. Neem nu de media. On
travaille dans la panique, zeggen ze in Parijs. Sur 3,4, 5 fronts en même
temps. Voor
je ’t weet ben je hoofdredacteur en twee maanden
later ben je die functie alweer kwijt, maar word je het algemeen
hoofdredacteurschap aangeboden over
een pak bladen bij een concurrerende firma. En dan de
titel van mijn nieuwste! Die wil de
uitgever ook veranderen. Te lang,
beweert hij. Is niet meer van deze
tijd. Maximum drie woorden. Ik mailde hem als voorbeeld, omdat mijn boek door die twee
boeken beïnvloed zijn, ‘A la recherche du temps perdu’ en ‘Der Mann ohne
Eigenschaften’. Doet niet ter zake, mailde koudweg hij. Ik weer een mail. Beste vriend, het waren maar voorbeelden, voor intern gebruik. Onvriendelijke groeten. Re-mail: Onze lezers houden van korte, krachtige titels. Wat denk je van ‘Vrede
en oorlog’? – Vrede en oorlog! geen
bladzijde in mijn boek dat over een
oorlog gaat en vrede is in geen velden of wegen te bekennen. Stilte op de lijn. Om mij te kloten, natuurlijk. De volgende dag een mail: oorlog en vrede
zijn overal te vinden – op slagvelden, in slaapkamers, keukens, auto’s, aan de telefoon. – Alsof ik dat niet weet. Dertig jaar
ligt er tussen ons. Hij vanonder, ik
vanboven. Ik remailde hem dat we er
zo niet uit geraakten en stelde een
vredesgesprek voor in mijn favoriete
koffiebar. Zijn antwoord, twee woorden:
geen tijd. Zonder leestekens. Goed,
dan maak ik een afspraak met een andere
uitgever, mailde ik hem terug. Je
weet wel met wie. Die zeurt minder
dan jij. En doet hij het niet zijn er zes anderen
die in de wachtkamer zitten. Nog
geen minuut later had hij een zee van tijd en stelde
een lunch voor en beloofde zijn
redactrice mee te brengen. Een nieuwe. Ze zou me zeer bevallen, want ze was
jong en had al mijn boeken gelezen. Haar eindwerk ging trouwens over mij en een
van mijn eerste boeken: ‘Schandalen in Aalst’. De oorspronkelijke titel was
‘Zijn er schandalen in Aalst?’ maar mijn uitgever had die zonder mijn medeweten
ingekort. Dom van hem. Wie het boek
leest, weet dat het antwoord op de
vraag is: er zijn helemaal geen schandalen in Aalst! – Heeft geen belang was
zijn nieuwste mail vanochtend. Het is vooral de
titel die moet blinken. En vraagtekens in titels kunnen al helemaal niet. - Ik
ben toen gestopt met mailen. Wat heeft het voor zin? Het kleine grut, waaronder auteurs, worden
tegenwoordig afgerekend op een klontje suiker.’
Mijn collega stak de straat over zonder
afscheidsgroet of achterom te kijken. Ook niet opzij en daarom werd hij
gegrepen door een tram. Hij viel en een tramwiel scheidde
zijn hoofd van zijn romp. Het stuiterde
tot in de goot aan de overkant. Ik stak de
straat over, een snelle jongen met een BMW-cabrio die meer oog had voor het
vlindertje naast hem dan voor het
verkeer moest stevig op zijn rem duwen, piepende
banden, stevig geclaxonneer.
Atonaal. Nooit op letten, op zulke kerels. Doen of ze niet bestaan. Ik nam het
hoofd en liep er bliksemsnel mee naar de
romp en duwde ze flink op elkaar.
Even later opende de auteur van zestig boeken in dertig jaar de
ogen. Ook de mond: ‘Dank je wel,
collega. Wat zou ik zonder jou
beginnen? Toen ik viel dacht ik, ik heb nog zoveel te vertellen. Zoals over dat
verdomde hoofdstuk voor ‘Afscheid
nemen’. Kijk, ik kan uren mekkeren over zaken waar ik geen greintje verstand
van heb. Ik zou zelfs een heel boek kunnen schrijven over het leven na de dood, dus zeker een trilogie over ‘Afscheid
nemen’, maar een hoofdstuk van maximum 8 bladzijden,
zoals beleefd verzocht, hoe onbeleefd! in een boek waarin 20 collega’s of een
veelvoud ervan ook afscheid nemen, lukt me niet. Ik ben geen lijkbidder. Zou jij dat niet doen? Dat hoofdstuk schrijven.
Jij bent sterk in korte ritten. Je krijgt er honderd
euro voor en twee exemplaren, maar als je moeilijk doet, en dat moet je altijd
doen, vang je dubbel zoveel en eis 20 exemplaren, collega. Je kan ze verkopen
aan vrienden. Die durven niet anders dan de
portefeuille boven halen, zeker als je zegt dat de
opbrengst voor een goed doel is. Maar je steekt het geld natuurlijk op zak. Aan
zakgeld altijd veel te weinig.’
Ik beloofde
het hem. Hand op het hart.
‘Dank je,’ zei hij. ‘Ik wist dat
ik op je kon rekenen en dat je het ook zal doen. Je bent een man van je woord.
Dat heb je in het verleden voldoende bewezen. Weet je, ik heb ooit een boek aan je
willen opdragen, maar toen verscheen er een boek van jou, dat voor geen meter
verkocht, nietwaar? Het was opgedragen aan een collega wiens naam ik niet over de lippen krijg, en daarom is die roman niet naar
jou gegaan. Als ik mij goed herinner heb ik het aan mezelf opgedragen.
‘Afscheid nemen’, waar halen ze het in godsnaam vandaan! Er zal echter wel een
markt voor zijn, zoals er eeuwig en altijd een markt is voor grafdelvers, lijkverbranders,
spermadonors en vroedvrouwen.’
Waarop hij de mond en de
ogen opnieuw sloot en ik wist dat hij de
geest had gegeven. Hopelijk kwam die niet terecht bij de
auteur van ‘Ongelukkige bazen’ of hij gaf zich nog meer gelijk dan hij tot nu
toe altijd al had gedaan.
Er waren intussen heel wat
passanten blijven staan. De trambestuurder
had zijn cabine verlaten. Een zware stem riep: ‘Lazarus! Neem je bed op en ga
naar huis!’ Een ijskar kwam aangesneld. ‘Verkeerde
naam,’ antwoordde een lichte stem.
Een nachtwinkel opende vroeger dan
wettelijk was toegestaan. Een andere
stem uit de menigte: ‘Laat mij door.
Ik ben een onlangs gescheiden
journalist en wil als eerste verslag uitbrengen over het verlies van het hoofd
van de hoofdman van de schrijversgilde’.
Een tweede schreeuwde uit gewoonte en een derde vroeg wat er gebeurd was. In de linkse verte klonk de
sirene van een ambulance, in de
rechtse verte die van een politiewagen. Getoeter van jewelste. Door de kijkfile bij dit allesbehalve stilleven. Een paar
mensen stortten zich op hem, leegden
zijn zakken. Een vrouw haalde een
cuttingmes te voorschijn en sneed zijn vingers
af.
‘Mijn broer mankeert er een
paar. Hij was schrijnwerker, is Wereldkampioen Bananenschiller en verzamelt
vrouwen op sterkwater. Hij is een massamoordenaar
in zijn vrije tijd en volgt momenteel een cursus Balseming in Caïro. Welke vingers hij mankeert weet ik niet. Daarom dat ik ze
allemaal meeneem. Bezwaar? Uw vriend heeft ze toch niet meer nodig, zo te
zien.’
Ik schudde
het hoofd. Ze steeg als een raket op. Nog geen twee seconden
later was ze boven de wolken
verdwenen.
Even later arriveerde de
politie, twee ambulanciers en een urgentiedokter. Ze bekeken mijn vriend, wendden zich af. De dokter zei tot een politieagent dat
er voor hen niets meer te verdienen viel en vertrok met in zijn zog de ambulanciers. Ze zetten en dialoog verder die door de
oproep onderbroken was: de trieste toestand van de
Buffalo’s, ondanks het nieuwe stadion. De andere
politieagent verzocht me met een giftige pijl op de
gespannen boog in de wagen plaats te
nemen om een verklaring af te leggen. Mijn handen
zaten onder het bloed en dat ik op
een schrijver leek, pleitte ook al niet voor mij. Aan de
meeste mensen zie je namelijk wat ze in het leven doen: leven, laten leven of
doen of ze leven. Ik zette het op een lopen. Ontsnapte. Zes straten verder leunde
ik tegen een blinde muur.
‘Ik mag dan blind zijn,’ zei de muur, ‘maar ik voel je.’Wees gerust, bij mij ben je veilig.’
Waarop de
muur zich opende en mij opslokte.
Aan de achterkant waren er honderden
mensen afscheid aan het nemen van mijn collega die slechts bij naam aanwezig
was. Toespraken. Een professor, zijn uitgever, een brilslang, een deurwaarder.
Symbolen uit alle mogelijke gezindten waren aanwezig en alle rituelen kregen
een kans om te scoren. Jobstudenten
verkochten lidkaarten waarop je zelf een vereniging kon verzinnen. Royco deelde
pakjes uit [Een dag zonder soep is
als een boek zonder woorden]. Radio Klara had een stand en deelde
stickers, balpennen en een cd met nummers uit de
afvalberg. Elke bezoeker kreeg een minidoosje pralines van Neuhaus. Een bank
sponsorde en beloofde rente op het spaargeld. Er werd op mijn collega
gedronken en gesnoept. Plat water en door brood. Toen er geen water en brood
meer was, vertrokken ze. Ik kon ze geen ongelijk geven. Er was geen enkele reden nog langer te blijven.
Ik bleef alleen achter. Iemand
ruimde de
tafels af, een andere kwam aangelopen
met een stofzuiger, stak de stekker
in het contact, duwde met een voet
op de startknop en tilde de
buis op waar geen borstel aan zat. Even later zat ik in de
stofzak en nam ik afscheid van mezelf. Er kwam een varken met een lange snuit
door de buis aangelopen. Hij toeterde en krulde
vervolgens zijn snuit. ‘Ik ben de
postbode, zoals ge ziet,’ zei hij in
het Gents van de Muide. ‘Hebt ge wat te zeggen, vriendje? Enkele fameuze
laatste woorden. Maximum 50. De
postbodes met een machtig geheugen
zijn bij wet gemachtigd, wegens de
terugloop van brieven, om boodschappen, al dan niet aangetekend, zolang het
standaardformaat niet overschreden
wordt, mondeling over te brengen.’
Daar zat ik dan, in een berg
stof van wie weet allemaal en met een mond vol valse tanden.
Te staren naar een varken dat verdomd sterk leek op mijn collega. En op heel
wat collega’s van hem. Ik reageerde
niet. Het varken naderde, snuffelde
aan mijn snuit, dacht er het zijne van, draaide
zich om, liet een natte scheet en verdween. De kleren aan mijn lijf verpulverden door de
spatten van de kontkreet. En wat ik
vreesde gebeurde.
Ik werd naakt. Naakt! Schaamte overviel mij. Die ochtend was ik vergeten mijn
schaamharen te kammen.
Meer over het avontuur dat mij
gisteren overkwam heb ik niet te vertellen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten