Negen september 2016 was de eerste voorstelling
van nicht schlafen. Na een wereldreis
is deze prachtproductie eindelijk te zien in Gent, de thuishaven van Alain Platel
en Berlinde De Bruyckere.
Koeienbellen, dat is
het eerste wat je hoort. Je waant je in de Zwitserse Alpen, waar het leven
vredig is, als we de reclamespot van Milkana mogen geloven. In elke leugen
echter zit een schakel, die de leugen ontmaskert. Hij is het beeld van drie
dode paarden, klaar om naar de slachtbank gevoerd te worden. Die er even later
aankomt. Na elkaar afgetast te hebben scheuren de dansers de kleren - het
beschaafde vel - van elkaars lijf. Meteen is duidelijk: agressie zit in de
genen van de mens.
Versleten cultuur
Ziehier het gevoel dat Alain Platel en Berlinde De Bruyckere hebben gestoken in nicht schlafen. Wie dacht dat de muziek van Gustav Mahler [1860-1911] een pleister op de wonde is, komt bedrogen uit. Door de voorstelling wordt duidelijk dat de grootste laatste romanticus het leven nog valer zag dan Platel en De Bruyckere samen. Naast een flinke portie eigen ellende, kreeg hij er die van een versleten cultuur ook nog bij. Hij zag hoe de bourgeoisie van het maatschappelijk trio – politiek, economie en financiën – een uitbuiter was, waar de kleine burgerman het grootste slachtoffer van is, en dat zijn ellende maar zou toenemen. Wat ook gebeurde. Drie jaar na zijn dood, in augustus 1914, begon een slachtpartij die de geschiedenis in zou gaan als Wereldoorlog I.
Ziehier het gevoel dat Alain Platel en Berlinde De Bruyckere hebben gestoken in nicht schlafen. Wie dacht dat de muziek van Gustav Mahler [1860-1911] een pleister op de wonde is, komt bedrogen uit. Door de voorstelling wordt duidelijk dat de grootste laatste romanticus het leven nog valer zag dan Platel en De Bruyckere samen. Naast een flinke portie eigen ellende, kreeg hij er die van een versleten cultuur ook nog bij. Hij zag hoe de bourgeoisie van het maatschappelijk trio – politiek, economie en financiën – een uitbuiter was, waar de kleine burgerman het grootste slachtoffer van is, en dat zijn ellende maar zou toenemen. Wat ook gebeurde. Drie jaar na zijn dood, in augustus 1914, begon een slachtpartij die de geschiedenis in zou gaan als Wereldoorlog I.
Verzwaard gemoed
We lezen boeken over de eerste massamoord van de twintigste eeuw, kijken naar documentaires die deze periode met zwart bloed bevestigd weten door wat ons in de middenschool is ingepeperd. Zo gedetailleerd dat we er, volwassen geworden, ongevoelig voor zijn geworden. Ja, dat gebeurde, volgende bladzijde alstublieft. De voorstelling drukt de toeschouwer echter zo sterk op de feiten, dat hij inziet hoe die bladzijde van toen de bladzijde van vandaag is. Hij verlaat de zaal met een verzwaard gemoed. Dat ‘verzwaard’ wordt benadrukt door een minutenlange, staande ovatie. Het wachten is enkel op Doomsday, in vroeger tijden Apocalyps geheten.
We lezen boeken over de eerste massamoord van de twintigste eeuw, kijken naar documentaires die deze periode met zwart bloed bevestigd weten door wat ons in de middenschool is ingepeperd. Zo gedetailleerd dat we er, volwassen geworden, ongevoelig voor zijn geworden. Ja, dat gebeurde, volgende bladzijde alstublieft. De voorstelling drukt de toeschouwer echter zo sterk op de feiten, dat hij inziet hoe die bladzijde van toen de bladzijde van vandaag is. Hij verlaat de zaal met een verzwaard gemoed. Dat ‘verzwaard’ wordt benadrukt door een minutenlange, staande ovatie. Het wachten is enkel op Doomsday, in vroeger tijden Apocalyps geheten.
nicht schlafen wil een
waarschuwing zijn. Mensen, we staan aan de rand van afgrond. De dansers zijn, gezien door de bril van Alain Platel en de beeldvorming van Berlinde de
Bruyckere – de achter- en zijwand in de vorm van een versleten, vaal doek vol
gaten en scheuren, is even belangrijk als de dode paarden – de dansers dus,
zijn geen dansers maar kunnen gezien worden als soldaten, maar ook als een
eindeloze stoet van vluchtelingen die elkaar vertrappen en verscheuren. Bij
momenten is er een rustpauze, te vergelijken met het bestand op Kerstavond
van 1914 tijdens de Eerste Wereldoorlog, door de soldaten over zowat
het gehele front zelf georganiseerd, en dat een paar dagen duurde. De
legerleidingen waren fel gekant tegen deze Pax Noël. Maar ja,
als je in een kasteel reebok zit te eten met kroketten, veenbessen en rode
wijn, is het moeilijk het slijk te zien in de hersens van de
frontsoldaat.
|
|
Wakker blijven
Na een week van rust was het weer nicht schlafen geblazen. Wakker blijven en doden om zelf niet gedood te worden. Zo bekeken heeft de titel van de voorstelling meer dan één betekenis. nicht schlafen geldt voor alle tijden, rassen, religies, generaties. Dat de eerste letter van de titel van de voorstelling in deze beschouwing uit ‘de onderkast’ [grafische term] geplukt werd, is bewust. Alain Platel kiest, psychologisch gezien, van de titel tot de voorstelling, voor wie in het onderste van de kast zit.
tauberbach [ook al uit de onderkast gevist] zette de mens neer als ‘De mens als vod’. Zo luidde ook de titel van mijn recensie. Zat er nog hoop in deze productie, in nicht schlafen rest slechts wanhoop: ‘De vod als mens’.
Na een week van rust was het weer nicht schlafen geblazen. Wakker blijven en doden om zelf niet gedood te worden. Zo bekeken heeft de titel van de voorstelling meer dan één betekenis. nicht schlafen geldt voor alle tijden, rassen, religies, generaties. Dat de eerste letter van de titel van de voorstelling in deze beschouwing uit ‘de onderkast’ [grafische term] geplukt werd, is bewust. Alain Platel kiest, psychologisch gezien, van de titel tot de voorstelling, voor wie in het onderste van de kast zit.
tauberbach [ook al uit de onderkast gevist] zette de mens neer als ‘De mens als vod’. Zo luidde ook de titel van mijn recensie. Zat er nog hoop in deze productie, in nicht schlafen rest slechts wanhoop: ‘De vod als mens’.
Het slagveld
De rustpauze, wat hoger verklaard, zit ook in de voorstelling. Met
volksliederen die door de Afrikaanse spelers/dansers worden gezongen. Een
tweede rustpauze is het strelen van de dode paarden en een derde het verlaten
van de speelvloer om plaats te nemen op de publiekstribune, te kijken naar het
slagveld met de dode paarden. Het doet denken aan een compositie van Ludwig
van Beethoven uit 1813, Wellington Sieg op. 91. Als de
slag gestreden is lopen soldaten rond om gewonde mensen en paarden het
genadeschot te geven. Beethoven componeert het zo scherp dat de schoten je naar
de keel grijpen.
Van hoogtepunt tot
dieptepunt
tauberbach en nicht schlafen, tot besluit,
vormen een tweeluik. Is de muziek van het eerste luik van J.S. Bach, dat
van het tweede van Gustav Mahler. Bach componeert het glorieuze
hoogtepunt van de Westerse cultuur. Mahler het roemloos dieptepunt ervan. Wat
volgt is de neergang. En toch wordt die periode vaak als een noodzakelijk kwaad
gezien door historici. Alain Platel heeft dat soort wetenschappers met nicht
schlafen op de vingers getikt.
Uw theaterdetective was aanwezig bij de eerste voorstelling. Hij zal dat
ook zijn bij de laatste. Een goede vriend, een meester in zijn vak, groet men
tweemaal. Bij het komen en gaan.
guido lauwaert
nicht schlafen – regie: Alain Platel – decor Berlinde
De Bruyckere – muziekregie: Steven Prengels - productie:
Les ballets C de la B – coproductie: Ruhrtriennale –
Vlaamse Opera Gent – 31 januari
& 1 februari 2018 –
Het blijft allemaal koket en lichtzinnig zolang rood en groen niet willen inzien hoe het vooral de islam is die vandaag de westerse neergang bepaalt en hoe vooral zij het zijn die er als fellow travellers, quislings en collaborateurs toe bijdragen dat proces te versnellen. Je mag dan al neergang aanvoelen en soms ontwaren, maar de vinger op de wonde plek legt men niet uit angst politiek incorrect te zijn. Katholiek en vrijzinnig, links en rechts werken voortreffelijk samen in het versnellen van de grote Kladderadatsch, waarbij de islam aan de zijlijn toekijkt, verheugd over het feit dat het allemaal zo makkelijk ging. Misschien daar eens een toneelstuk over maken zonder de eeuwige culpabilisering van het Westen? Het zou moedig zijn.
BeantwoordenVerwijderen