Het Gents
theatercollectief ONTROEREND GOED pakt uit met een nieuwe voorstelling. De
meest onbenullige, vervelende en dus overbodige productie van het seizoen.
OPEN BRIEF aan de leden van het collectief ONTROEREND
GOED
Een theatervoorstelling moet meer zijn dan wat de
televisie via Amerikaanse soaps de huiskamer in slingert. Of is Loopstation gemaakt voor wie geen
televisie heeft? Of er wel een heeft maar er niet naar kijkt? Zelfs voor die
mensen is de voorstelling overbodig, want die kijken niet omdat ze zulke brol
niet willen zien. Ook niet in het
theater.
Een reclamespot parodiëren is leuk, als het element tot
verbazing en verbazing tot een lach leidt.
Charly Chaplin kon een grap herhalen, niet één keer maar meerdere malen. Telkens lacht de toeschouwer tot hij denkt ‘doet hij het nogmaals is het niet meer leuk’. Maar Chaplin doet het niet. Bij het omslagmoment geeft hij de lol een draai, bijvoorbeeld dat het slachtoffer de dader wordt. Gevolg: daverend gelach. Het is een kleine omslag, maar in het kleine schuilt het geniale. Begrijpen jullie het? Nee! Oké, geeft niet. Met plezier een tweede poging.
Anderhalf uur krijgt het publiek het leven zoals het is,
de routines, voorgeschoteld in korte, snel op elkaar volgende scènes. Op een
draaitoneel. Dat het leven een draaimolen is weet elke theaterganger een week
nadat hij uit het ouderlijk nest is ontsnapt. Alle scènes spelen zich af óp de
draaischijf. Wel, Luk Perceval heeft lang geleden in Hamburg The Truth about the Kennedy’s gemaakt. Met
een draaischijf als symbool van de familiegeschiedenis. Centraal stond moeder
Rose Fitzgerald Kennedy. Zoals elke Kennedykenner weet, zwaaide zij de plak.
Een paar maal gaat de actrice die de matriarch speelt met één voet op en één
voet naast de draaischijf staan. Zo zakt ze langzaam door de benen. Prachtige
metafoor voor het ouder worden. De vondst evolueert. Wanneer ze de derde maal
kleiner wordt, is er een zoon die haar ‘de stoep’ af helpt. Ook de vierde maal.
De vijfde maal wordt ze opgevangen, net voor ze dreigt te vallen. Wel, zulke
vondst, of eentje die langs een verrassende inval scheert, mis ik in Loopstation.
Charly Chaplin kon een grap herhalen, niet één keer maar meerdere malen. Telkens lacht de toeschouwer tot hij denkt ‘doet hij het nogmaals is het niet meer leuk’. Maar Chaplin doet het niet. Bij het omslagmoment geeft hij de lol een draai, bijvoorbeeld dat het slachtoffer de dader wordt. Gevolg: daverend gelach. Het is een kleine omslag, maar in het kleine schuilt het geniale. Begrijpen jullie het? Nee! Oké, geeft niet. Met plezier een tweede poging.
Foto: Mirjam Devriendt |
Wat ik tevens mis is dat onderstreept wordt dat voor de
meeste jonge toeschouwers – en die heeft Ontroerend Goed, terecht – er een
leven zoals voorgesteld in deze productie, wacht… als ze de deur van de sleur
nemen. Jonge mensen moeten tegen dat gevaar beschermd, gewaarschuwd worden. Het
theater, veel meer dan de film, heeft hierin een belangrijk aandeel, naast de
opvoeding door de ouders en het onderwijs. Wat Loopstation levert is een potje spot, helaas niet gekruid. Dan is
de smaak niet raak.
Foto: Mirjam Devriendt |
Stikvervelend, tot slot, is de muziekscore. Tachtig minuten een stemtoon met
een zeldzame keer een achtste noot verschil. Steve Reich wist wanneer de slaap
zou toeslaan en greep tijdig in. De minimalistische muziek van andere
componisten van dat genre – John Adams, Philip Glass en Morton Feldman –
balanceert ook op een gespannen koord, maar kent evenmin als bij die van Steve
Reich een zwak moment. De muziekscore van Loopstation
heeft een gebrek aan durf en verbeelding. Met als resultaat: verveling gaande tot
de rand van de irritatie.
Op de website van Ontroerend Goed staat ‘Het gezelschap
is bekend voor het opzoeken van de grenzen van het medium theater’.
Niks, niets van gemerkt. Ergens onderweg, sinds de oprichting anno 1994 tot nu, kwijtgeraakt? Moet wel, want geen zoekwerk of grenzen gezien. De voorstelling is hooguit het experimenteren met clichés.
Niks, niets van gemerkt. Ergens onderweg, sinds de oprichting anno 1994 tot nu, kwijtgeraakt? Moet wel, want geen zoekwerk of grenzen gezien. De voorstelling is hooguit het experimenteren met clichés.
Dames, heren van ONTROEREND GOED… sterkte, beterschap en tot een volgende
maal,
guido lauwaert
gent, 2018-03-15
gent, 2018-03-15
LOOPSTATION
productie: ONTROEREND GOED
regie: Alexander Devriendt
compositie: Joris Blanckaert
www.ontroerendgoed.be
info@ontroerendgoed.be
productie: ONTROEREND GOED
regie: Alexander Devriendt
compositie: Joris Blanckaert
www.ontroerendgoed.be
info@ontroerendgoed.be
Geen opmerkingen:
Een reactie posten