In heel Vlaanderen is er geen volksfestival dat meer hoogstaande artistieke activiteiten telt dan de GF-Trefpunt.
Wie denkt dat de Gentse Feesten louter schransen en zuipen zijn moet zijn mening dringend herzien. Hij ziet door het bos de bomen niet meer. De boom der bomen staat al 48 jaar Bij Sint-Jacobs, sinds kort op vrij zinnige wijze herdoopt maar nog niet bekend bij GPS als het Walter De Buckplein. Meer dan bij vorige edities valt de klemtoon op Kunst, met een niet elitaire maar toch wel stijlvolle K. Een overzicht.
Het plein voor het legendarisch café Trefpunt is de grote
trekpleister. Het zorgt voor de noodzakelijke geldstroom, want met subsidies
komt men niet ver, zeker niet met Sven
Gatz als cultuurminister, ook wel genoemd ‘Groot Mysterie van Cultuur’. Gerenommeerde
namen zijn de voorbije jaren gepasseerd. Trefpunt is niet zelden een steun
geweest in bange dagen voor volkszangers, kleinkunstenaars, blueszangers. Het zorgde voor een doorbraak bij het brede Vlaamse publiek. Roland, Raymond van het Groenewoud, Drs. P en Wannes van de Velde zijn daar het mooiste voorbeeld van. Zelfs de legendarische
Nederlandse cabaretier Freek de Jonge
was er van de beginjaren bij en keerde de laatste jaren zelfs terug naar het
grote podium, een niet te misverstaan bewijs van de waarde van het centrale
plein van Trefpunt.
Wat nauwelijks tot niet bekend is, voor wie zich niet heeft
verdiept in het programmaboek, is dat GF-Trefpunt met de jaren een artistiek
programma heeft opgebouwd vanuit straatactiviteiten. De kunstzinnige met een
meerwaarde zijn van de straten en parken verhuisd naar cultuurhuizen, als daar
zijn het salon van KANTL [Koninklijke
Academie van Nederlandse Taal en Letterkunde], en MIRY, de concertzaal van het conservatorium in de Hoogpoort. Samen
met nog enkele andere historische locaties wordt dagelijks een poëzieprogramma
geserveerd [Literair Zomerlief],
kamermuziek [Gentse Vleugels],
debatten [Gentse Feestendebatten] et
cetera. Elk luik en zijn onderdelen opsommen zou een artikel opleveren dat
langer is dan de afstand tussen de brug van Willebroek en de Westhoek, hiermee
refererend naar twee volksmuzikanten, trouwe helden van de Gentse Feesten, Wannes Van de Velde [†] en Willem Vermandere.
In Vlaanderen, Brabant en Limburg is er geen
volksfestival – dat mag eens benadrukt worden – dat meer hoogstaande artistieke
activiteiten telt dan de Gentse Feesten. Want naast het programma van Trefpunt
hebben nog andere cultuurhuizen een eigen artistiek programma. Onder meer de Minardschouwburg, de Capitole, de Tref.club en de stadsschouwburg. Gent was en is een rebelse stad…
met stijl en klasse. Dat wordt overduidelijk aangetoond door GF-Trefpunt. De
man die er verantwoordelijk voor is heet Walter
De Buck. Niet ten onrechte werd dit door het stadsbestuur erkend door het
plein aan Café Trefpunt, Bij Sint-Jabobs, de plek waar het 48 jaar geleden
allemaal begon, te herdopen tot het Walter De Buckplein. De voormalige
café-uitbater, beeldhouwer en volkszanger wilde vanaf de eerste editie een pot
bier in de ene hand, een instrument in de andere, het betere lied in de mond
afgewisseld met cabaret en klassieke muziek, poëzie en filosofie.
Er is echter meer. Door de rebelse aard heeft GF-Trefpunt
een aantal jaren geleden duidelijk gekozen voor de vrijheid van woord en daad.
Concreet werd het ‘De prijs voor de
Democratie’ en de ‘Prijs Jaap
Kruithof’. De naam van de eerstgenoemde prijs spreekt voor zich, de tweede
werd ingesteld na de dood van de moraalfilosoof en ligt in diens radicale
denken en strijd voor maatschappelijke verandering. De kernzin van beide prijzen luidt, Zonder dwarsliggers kunnen de treinen niet rijden. De prijzen vallen binnen het luik van de GENTSE FEESTENDEBATTEN.
Tot slot dient erop gewezen dat de GF-Trefpunt weliswaar
48 jaar bestaat, maar nooit een ouderlingengesticht is geworden. Elk jaar
krijgen beginnende kunstenaars een kans om hun jong talent te tonen. Een
opvallend initiatief is de biënnale voor
beeldende kunst. Dit jaar staat gedurende de tiendaagse een sculptuur van Tim Volckaert [Kortrijk, 1979] aan de
rand van het Walter De Buckplein. De Jacobsladder
is een beeldende vertaling van een hoofdstuk uit het eerste boek van de Bijbel,
Genesis. Voor een nadere duiding
gelieve te rade te gaan bij nonkel Google en tante Wikipedia.
De inhuldiging vindt plaats op woensdag 12 juli om 19 u. De obligate schepen van Feesten en nog wat andere bevoegdheden spreekt, Christophe Peeters, maar… belangrijkste spreker is Philippe Van Cauteren, artistiek directeur van het SMAK.
De inhuldiging vindt plaats op woensdag 12 juli om 19 u. De obligate schepen van Feesten en nog wat andere bevoegdheden spreekt, Christophe Peeters, maar… belangrijkste spreker is Philippe Van Cauteren, artistiek directeur van het SMAK.
Na het officiële gedeelte is er een receptie urbi et orbi
waarop iedereen welkom is en een druppel of twee, drie aangeboden krijgt van
sponsor en financier van de biënnale, Graanjeneverstokerij
Filliers. Een zoveelste bewijs dat de drankfabrieken niet enkel willen
verdienen aan de Gentse Feesten en in het bijzonder GF-Trefpunt, maar er geld
voor over hebben. Bij Filliers zit dat in de genen. Het verkocht weliswaar zijn
jenever aan de Vecu, de
legendarische Antwerpse artistieke privéclub met als uitbater de broer van
wijlen Hugo Schiltz, maar was niet
te beroerd om rijkelijk wat kruiken te schenken bij recepties… en dat waren er
nogal wat. De contactman tussen Filliers en de Vecu was wijlen dichter en
copywriter Nic van Bruggen.
Opsteller van dit promostuk zal je geen tien nachten op
het centrale plein vinden. Alles heeft zijn tijd en plaats. De plaats waar hij
wel te vinden zal zijn, zijn de locaties met de fijnere programma’s. Al zal
hij wel eens present zijn op het centrale plein en vanop het balkon het volk
groeten als de paus de roomsen en de toeristen op het Sint-Pietersplein.
guido lauwaert
gent, 2017-07-11
gent, 2017-07-11
Geen opmerkingen:
Een reactie posten