Jurgen Delnaet - fotografe: Sigrid Spinnox |
Ruim een halve eeuw
dood maar Willem Elsschot blijft rondzwerven. Geen auteur die het hem nadoet. In
het raam van Zomer van Antwerpen
heeft het Leuvense theaterhuis ‘Het Nieuwstedelijk’, diens novelle Een ontgoocheling uit 1913 als monoloog
opgezet. De verteller is Jurgen Delnaet. Hij wordt omringd door vier muzikanten
en de bewerking, het concept en de regie is van Adriaan Van Aken.
De Keizer was sigarenfabrikant.
Veel geld verdiende hij niet want hij werkte slechts met enkele mensen, had te
weinig kapitaal en maakte geen reclame zodat hij niet vooruit kwam in de
wereld.
De eerste alinea. Waarmee het hele verhaal is verteld. Al
wat volgt is dat De Keizer geen inventief ondernemer is, nauwelijks geld heeft,
weinig personeel tewerkstelt en reclame schuwt. Die vier elementen zijn de
reden waarom hij zijn ondergang tegemoet snelt. En dat met een naam als De
Keizer en geen sigaretten maar sigaren. Kan het nog erger?
Fotografe: Sigrid Spinnox |
De naamkeuze van Elsschot mag niet onderschat worden. Hij maakt deel uit van
een literaire strategie ten bate van het effect. Jurgen Delnaet begint met het
opzeggen van de eerste alinea, hij herhaalt die maar buit hem vervolgens niet
uit. Een zware blunder waarvoor ongetwijfeld Adriaan Van Aken verantwoordelijk
is. Hij heeft alle aandacht verlegd van de vader naar de zoon, Karel, of om met
de woorden van de auteur te zeggen ‘Kareltje, zoals de jonge De Keizer genoemd
werd’.
Kareltje mag dan het trekpaard van de novelle zijn, het
hoofdpersonage blijft vader De Keizer. En zijn neergang, niet de droevige
avonturen van diens zoontje en de vernederingen waaraan hij voortdurend wordt
blootgesteld. Door Kareltje naar voor te schuiven ten koste van de vader verliest
het verhaal aan waarde en sterkte. Met als gevolg dat de voorstelling een opeenvolging van anekdotes is.
Het gebrek aan coherentie wordt mede bepaald door de muziek. Niet zelden eigenen muzikanten zich een dominant aandeel op. Ze denken dat de productie er door aan kracht wint. Dat is het geval voor een muziek- maar niet voor een toneelvoorstelling.
Fotografe: Sigrid Spinnox |
Het concept zoals dat bedacht is door Adriaan Van Aken,
zou voortreffelijk passen bij het werk [een groteske, bijvoorbeeld] van Paul
van Ostaijen. Voor een voorstelling naar een boek van Willem Elsschot daarentegen
is het volslagen ongeschikt. Af en toe een muzikaal stil intermezzo en verder
geen poespas, zo hoort het. Al is de keuze van een grote ballon, het hoofd van
Kareltje voorstellend, met vastgemaakt aan de knoop een poppenlijfje, een mooie
vondst. Het geeft beeldend zeer goed weer wat Elsschot in de novelle bedoelde met de kwalificatie
van de meester van leerling Kareltje: ‘Grote lantaarn, maar weinig licht.’
Een bekende uitspraak van Elsschot luidt, ‘Schrijven is schrappen’. Dat kan naar een bewerking voor solotoneel vertaald worden als volgt: ‘Spelen moet summier.’ De grootste komieken / clowns staan bekend om met een klein gebaar een groot beeld te schetsen.
Een bekende uitspraak van Elsschot luidt, ‘Schrijven is schrappen’. Dat kan naar een bewerking voor solotoneel vertaald worden als volgt: ‘Spelen moet summier.’ De grootste komieken / clowns staan bekend om met een klein gebaar een groot beeld te schetsen.
Om tot slot naar het oorspronkelijke werk weer te keren.
Na de dood en begrafenis van de sigarenfabrikant met weinig geld en die geen
reclame maakte, komt Kareltje thuis en zegt tegen zijn moeder – begrafenissen waren
tot halverwege de jaren vijftig een mannenzaak, vrouwen bleven thuis – wie het
best gesproken heeft. Kareltje niet, wel de moeder - de echtgenote nu weduwe - en de lezer heeft al door hoe hypocriet
de sprekers waren. Hun valsheid en verraad zit bondig in de laatste alinea, in
hoe de moeder zich voelt en gedraagt.
En toen Kareltje
haar aankeek, omdat zij zo raar praatte, zag hij dat zij met neergetrokken
mondhoeken wenend de soep proefde.
De soep… hoe belangrijk is letterlijk zowel als
figuurlijk de soep niet in eender welke beschaving? Niet alleen aan tafel maar
ook in bed. In eender welke omstandigheid of locatie. Dus eveneens in het
theater. In de voorstelling van het Nieuwstedelijk is de soep van Een ontgoocheling echter geen soep maar
een sop. Jammer, vooral voor het publiek, én Jurgen Delnaet. Want hij zwemt
heerlijk in het sop.
guido lauwaert
gent, 2017-07-09
gent, 2017-07-09
EEN ONTGOOCHELING – ***
Monoloog naar de gelijknamige novelle van Willem
Elsschot.
Gezien op 9 juli in het Koninklijk Atheneum Antwerpen.
Tot 31 juli aldaar. Vervolgens op reis in België en Nederland.
Info: www.nieuwstedelijk.be & www.zva.be
Gezien op 9 juli in het Koninklijk Atheneum Antwerpen.
Tot 31 juli aldaar. Vervolgens op reis in België en Nederland.
Info: www.nieuwstedelijk.be & www.zva.be
Geen opmerkingen:
Een reactie posten