Henri-Floris Jespers [tekening Jan Scheirs] |
Voor een ruim gevulde Antwerpse galerie DE ZWARTE PANTER werd op
zaterdag 22 april 2017 afscheid genomen van een Grooterudiet in de Letteren.
Onderstaande toespraak werd door ondergetekende gehouden als afsluiter van de
bijeenkomst.
Het eerbetoon verschijnt tevens
in het jaarschrift van de Arkprijs van het Vrije Woord 2017,
een boekje dat wordt uitgegeven n.a.v. de uitreiking van de Arkprijs.
In 2017 aan het onlinemagazine APACHE.
Henri-Floris Jespers was stichtend lid.
Het eerbetoon verschijnt tevens
in het jaarschrift van de Arkprijs van het Vrije Woord 2017,
een boekje dat wordt uitgegeven n.a.v. de uitreiking van de Arkprijs.
In 2017 aan het onlinemagazine APACHE.
Henri-Floris Jespers was stichtend lid.
Nabije, dichtbije en verre vrienden van
Henri,
hoor mij aan… lend me your ears.
Prijzen kom ik Henri, geen afscheid
nemen.
Een lichaam wordt begraven, gecremeerd,
maar niet de geest.
Henri maakte dat hij
door zijn mening iemand werd
zoals hij zelf wilde zijn.
zoals hij zelf wilde zijn.
Een mens uitstijgend boven zijn naam.
Zijn bestaan een eigen aard en waarde
gevend.
Daarom dat ik hem prijs, geen afscheid
neem.
Is men opgegroeid in een artistiek
milieu…
met de allure van Michel de Montaigne,
de stijl van Voltaire en Proust
en Le
violon Dada…
dan kan het niet anders dat het verdere
leven
een reis is naar de dips en de hips
van een gecultiveerd bestaan…
veel hoger dan de leeuwerik zingt.
Bovendien, is men gebeten om
de geschiedenis van de geschiedenis te
kennen…
en die kennis met anderen te delen…
tot het tot een uitwisseling van kennis
komt
ten bate van een nog wijdere eigen
kennis…
zo wordt men iemand die veel meer waard
is
dan de dorpsnotabelen van het medialand…
met voorop die van de zelfbenoemde
kwaliteitskranten
en de producers van radio- en
televisieprogramma’s
die zweren bij lichte kost en luchtige
praat.
Een estheet van nobel bloed was Henri…
daarom dat ik hem prijs, geen afscheid
neem.
Over Paul Neuhuys schreef Henri
in zijn onvolprezen Genealogie van de Herinnering
dat men Neuhuys links liet liggen tot
de mandarijnen
al geeuwend een late belangstelling
ontwikkelden
voor de historische avant-garde
en een tentoonstelling organiseerden.
‘De ziekte vrat hem toen al genadeloos
uit,’
volgens Henri, en hij gaat verder,
‘Op de vernissage stond hij er als een
verschrikte nachtvogel bij,
plots gevangen in een dodelijke lichtbundel.’
Einde citaat.
Nabije, dichtbije en verre vrienden van
Henri…
de dodelijke lichtbundel is hem hier en
nu bespaard gebleven.
Henri-Floris Jespers heeft zovelen
– onder wie Hugues C. Pernath –
voor de vergetelheid behoed…
net zoals anderen dat hebben gedaan.
Zij… zij deden het ná Henri.
Hij was de eerste… en vaak ook de
laatste,
want Henri hield vol waar anderen het
opgaven.
Henri lag niet wakker van hun verraad.
Wat er provincialistisch is aan dit
land,
zijn zelfgenoegzaam navelstaren,
zijn braafheid, zijn conservatisme,
raakte Henri wel,
maar gleed van zijn schouders als water
van de rots.
‘Wanneer het gepeupel de decadentie
naäapt,’
zo schreef hij in Geen seizoenen als vroeger,
‘wordt het hoogtijd opnieuw klassieker
te worden.’
Henri werd klassieker met de
klassiekers,
om vanuit hun wereld zijn eigen wereld,
met de auteurs en kunstenaars
die hem na aan het hart lagen,
in een bredere context te etsen.
De wijze waarop hij dit deed was niet
nieuw
maar werd gaandeweg uniek.
Wie volgt nog zijn weg, loopt met hem
mee?
Er rest weinig verkeer op de hogere
weg,
de weg der traagheid ten bate van de
helderheid
waar kunst en geschiedenis elkaars
geliefden zijn.
Daarom dat ik Henri prijs, geen
afscheid neem.
Het werk en de geest van Paul van
Ostaijen,
zijn tijdgenoten, zijn en hun
tijdsbeelden
heeft Henri verzorgd en gekoesterd,
de details ervan belicht en ontleed.
Zo hoort het ook,
want het is door de details
dat men het geheel ten volle begrijpt.
Henri’s artikels en essays stinken
nooit
naar zijn bovengrondse grot of
onderaardse hemel.
Je herkent de hand van de meester van ver,
Je herkent de hand van de meester van ver,
maar ze ontstijgen het schrijfmoment,
het stereotiepe van een nieuwe trend.
Daarom dat hij werd gewaardeerd door
velen,
helaas van weinigen de erkenning kreeg
waarop hij recht had.
Henri deerde dat niet, hij sloeg wel
terug.
De studies die hij in boekvorm liet
verschijnen,
verschenen in een kleine oplage
en men kon ze enkel kopen met zijn
toestemming.
Vaak kwam het er niet van, omdat Henri
ze cadeau deed.
Een groet aan een compagnon de route.
Daarom dat ik hem prijs, geen afscheid
neem.
Iedereen hier aanwezig hield van hem,
niet zonder grond…
en hij hield van jullie.
Wat weerhoudt er jullie daarom van
om hem en zijn grond voorbij het nu en
hier te helpen?
Er mede voor te zorgen
dat de weinige boeken die hij
publiceerde
gebundeld worden en uitgegeven.
Al is er een kleine markt voor, die
markt is wijs.
Laat zijn artikels als naslagwerk
verschijnen.
In boekvorm eerst en nadien virtueel.
In boekvorm eerst en nadien virtueel.
Al is er een kleine markt voor, die
markt is wijs.
Zo’n uitgave is veel meer waard
dan een standbeeld of een straatnaam.
Daar zou Henri bezwaar tegen maken.
Echter niet… op een schouderophalen
en wat gemurmel na
– eigen aan de relativist par excellence –
tegen een boekuitgave van zijn gedane
werk.
Jean Genet heeft ooit bekend,
zo schreef Henri in Geen seizoenen als vroeger,
‘J’écris pour m’émouvoir’.
Die ontroering van Genet,
Die ontroering van Genet,
maar ook van Henri mag niet verloren
gaan.
Een derde boek lijkt me niet meer dan
logisch.
Net als de held…
verdient wie hem tot held verhief een
biografie.
Al is er een kleine markt voor, die
markt is wijs.
Nabije, dichtbije en verre vrienden van
Henri,
niet beter dan met een gedicht
uit de bundel Illuminations van Arthur Rimbaud
valt wat Henri heeft gedaan samen te
vatten:
‘J’ai tendu des
cordes de clocher à clocher ;
Des guirlandes de
fenêtre à fenêtre ;
Des chaînes d’or
d’étoile à étoile, et je danse.’
Henri, hij was mijn vriend; ik was de
zijne.
En ook jullie waren zijn vrienden,
want jullie staan hier niet als
bermtoeristen.
Henri… nabije, dichtbije en verre
vrienden,
hij was een mens van wie niemand
afscheid nemen kan…
alleen hem prijzen.
Galerie De Zwarte Panter, Antwerpen, 22
april 2017
Geen opmerkingen:
Een reactie posten