Twintig jaar na zijn
geboorte wordt het repertoirestuk ‘De broers Geboers’ van Arne Sierens weer
opgevoerd. Zonder een spat van zijn glans te hebben ingeboet.
Het verhaal is snel verteld. Het staat trouwens op de
folder die de toeschouwer in de handen gedrukt krijgt: ‘Marnix Geboers komt uit
het prison. En ’t ziet er niet goed uit: zijn vrouw is nu met een andere vent,
moeder ligt in ’t ziekenhuis en zijn jongste broer Ivan verkleedt zich als
vrouw. Wanneer vader Noël na jaren nog eens onverwachts opduikt en de Rus
Andreï, de nieuwe vriend van hun ma, zijn intrek neemt in de overbevolkte
woonst, slaan bij Marnix de stoppen door: ’t is al “doodkloppen” wat de klok
slaat. Gelukkig is er nog de moedige méme die de boel recht probeert te
houden.’
Een gezinsdrama, zoveel is duidelijk. In een sociale
woonwijk waar de wijze van nadenken niet al te zwaar weegt en communiceren
gesausd wordt door geschreeuw en gevloek. Of de oerversie in het Gents was weet
ik niet meer. De taal van de herneming is het West-Vlaams van Bachten de kupe, met een streepje
Oostends. Het gebruik van dit dialect betekent niet dat de regisseur, Arne
Sierens, de spot wil drijven met een deel van de Vlaamse bevolking. Mijn
inziens is de ware reden het feit dat veel jonge acteurs afkomstig zijn uit het
zuiden van West-Vlaanderen. Kiezen voor de soaptaal ligt in de lijn van de
boodschap. Die is dubbel. Enerzijds de ellendige toestand aanklagen waarin
mensen met een beperkte ontwikkeling belanden en anderzijds het in gebreke
blijven van de overheid, die niets fundamenteels te bieden heeft, enkel
kruimels om het simpele volk koest te houden.
Mooi meegenomen voor het succes van dit in wezen
loepzuiver boulevardstuk zit hem in de combinatie van oertaal en speelstijl,
een stijl die sterk aanleunt bij het volkstheater à la manière de Dario Fo, een stijl waar ook William Shakespeare niet
vies van was. In enkele van zijn komedies hoor je het Cockney aan de deur
kloppen.
Arne Sierens is een toneelauteur die zijn afkomst
getrouw blijft. Hij is opgegroeid in een volkse omgeving en zijn vader bracht
hem de liefde voor film en theater bij. De combinatie is met het blote oog te
zien. Zijn decors overstijgen de ruwheid niet. Alsof ze opgebouwd zijn met
bouwafval. Welbeschouwd hoort Sierens thuis in de art trouvé. Maar ook de architecturale vorm van zijn stukken heeft
verwantschap met die kunstvorm. Er is een verhaal, maar elk toneelstuk
ontbreekt een afgebakende levensloop. Zoals een plank die men op straat vindt.
Het is duidelijk een plank, maar het verleden ervan blijft hangen in het vage en
de toekomst is zeer onzeker.
De broers Geboers is zo bekeken Arne Sierens beste stuk. En
het maakt dat het door het deel van de mensheid dat theater genegen is, ten
zeerste gesmaakt wordt.
Het is ook een dankbaar toneelstuk voor de acteurs. Ze kunnen lekker uit de bol gaan, moeten zich wel houden aan het strijdplan van de regisseur, maar hoeven niet diep in zichzelf te graven om hun personage te boetseren. En het moet gezegd: elk personage van De broers Geboers heeft een mooi afgelijnd bruut karakter. Dat is mooi meegenomen voor de acteurs. Het spelplezier spat de zaal in, om een cliché te gebruiken. Je ziet ze genieten van het groepswerk.
Het is ook een dankbaar toneelstuk voor de acteurs. Ze kunnen lekker uit de bol gaan, moeten zich wel houden aan het strijdplan van de regisseur, maar hoeven niet diep in zichzelf te graven om hun personage te boetseren. En het moet gezegd: elk personage van De broers Geboers heeft een mooi afgelijnd bruut karakter. Dat is mooi meegenomen voor de acteurs. Het spelplezier spat de zaal in, om een cliché te gebruiken. Je ziet ze genieten van het groepswerk.
Dit al maakt dat de zaal, met een capaciteit van
driehonderd stoelen, avond na avond tot de nok gevuld is. Chapeau dus voor de
auteur/regisseur, de spelers en het gezelschap.
Het succes toont tevens aan, even zuiver als het water van Lake Tahoe, hoe groot de nood, de liefde, de wens naar repertoirestukken is. Stukken met een vader en een moeder. Niet leunen en steunen op vondelingeskens, met als meest recente voorbeeld Lam Gods van het NTGent. De ene brengt dit aan en de andere dat, en dan maar hopen dat de schotel in de smaak valt van de maag en de zintuigen.
Het succes toont tevens aan, even zuiver als het water van Lake Tahoe, hoe groot de nood, de liefde, de wens naar repertoirestukken is. Stukken met een vader en een moeder. Niet leunen en steunen op vondelingeskens, met als meest recente voorbeeld Lam Gods van het NTGent. De ene brengt dit aan en de andere dat, en dan maar hopen dat de schotel in de smaak valt van de maag en de zintuigen.
De wegen van het gezelschap en de huisauteur
scheiden zich eerdaags. Hopelijk zorgt het bij Arne Sierens voor verse volvette
inspiratie en bij Compagnie Cecilia voor het vinden van jonge toneelauteurs die
een broek dragen en waarvoor met waar genoegen het hemd gestreken wordt.
guido lauwaert
DE BROERS GEBOERS *****
tekst en regie: Arne Sierens
spel: Wouter Bruneel, Sebastien Dewaele, Marijke Pinoy, Tom Ternest en Wim Willaert
speeltijd: t/m 12 januari 2019
info & tickets: www.compagnie-cecilia.be
tekst en regie: Arne Sierens
spel: Wouter Bruneel, Sebastien Dewaele, Marijke Pinoy, Tom Ternest en Wim Willaert
speeltijd: t/m 12 januari 2019
info & tickets: www.compagnie-cecilia.be
Geen opmerkingen:
Een reactie posten