Bij PoëzieCentrum
verscheen zonet een nieuwe dichtbundel van Inge Braeckman [Gent, 1974]. Met plezier schenken wij daar aandacht aan. Of die aandacht ook allen bij de uitgave van de nieuwe bundel betrokken zal bevallen, is
twijfelachtig.
Wat leert ons haar pagina ten huize tante Wiki? Ga zelf
eens kijken. Dan zal u onder meer weten dat Inge Braeckman met haar poëzie een
vaste plek heeft verworven in de stal van het PoëzieCentrum. Is dat terecht?
Zeer zeker. Haar gedichten hebben een eigen couleur, weliswaar gevoed door de
Oude Grieken en het vrije vers dat na de Tweede Wereldoorlog opgang maakte. Het
valt sterker op in de nieuwe bundel dan in de oudere. Een vonk van Ovidius en
Fritzi Harmsen van Beek is te merken. Ze stopt dit ook niet weg, zeker niet
waar het de Romeinse dichter betreft. Je kan niet naast die kerel kijken. De
bundel opent met een quote van de klassieke minnedichter par excellence: ‘Nu
toont het een naakte Venus die haar natte lokken droogt.’
Kennen wij een andere dan een naakte Venus? De poëzie van
Ovidius laat veronderstellen van niet. Valt eenzelfde magie op te maken uit de
gedichten van Inge Braeckman? Heel wat minder. Inge Braeckman kan elegant
schrijven, maar ze hult haar gevoelens in een zomerse toga waardoor de erotiek
er bekaaid afkomt. Haar gedichten gaan onder noch overstijgen de suggestie. Je
wordt er niet warm van onder de gordel, nauwelijks in de linkerhelft van de
borstkast.
Haar gedichten zijn een fraai woordspel, maar de vonken verwekken geen vuur. In die zin ben ik ietwat teleurgesteld, want ik mag haar graag en apprecieer haar gedichten.
Haar gedichten zijn een fraai woordspel, maar de vonken verwekken geen vuur. In die zin ben ik ietwat teleurgesteld, want ik mag haar graag en apprecieer haar gedichten.
Of is de oorzaak van mijn zwak enthousiasme elders te
vinden? Kan best. Ten dele, zeker. De vormgeving van de bundel is verrrrrschrrrrrrrrrrrikkkkkkelijk!
Kijk, een vormgever mag best laten zien dat hij niet kleurenblind is, maar een
knalgele bundel, zowel wat de kaft als het binnenwerk betreft, toont aan dat
hij dat wel degelijk is. Kahil Janssens, want hij is de boosdoener, wilde
opvallen. Nou, dat doet hij met dit werkstuk, helaas niet ten goede. Naast de
kleur is er ook de idiote bladspiegel. Wetten worden gemaakt om overtreden te
worden, wat geen bezwaar is, zolang de grondwet niet wordt beschadigd. Wordt die niet gerespecteerd is elk ontwerp bijeengezocht, met als gevolg een
peuterig resultaat. Helemaal te gek, is het gebruik van de humanistische
cursief voor de naam van de auteur, de paginering en de cycli. Ze domineren de
pagina. In combinatie met de schreefletter van de gedichten geeft dit
kortsluiting. En dat voor een uitgeverij die ooit een catalogus uitgaf
met jonge en oude prachtontwerpen van dichtbundels, met als titel ‘Vaarwel, wat
lelijk is’ [POEZIECENTRUM, 2005].
Maar goed. Kijken we naast de vormgeving blijft de
nieuwste worp van Inge Braeckman inhoudelijk zwak. Wat bijzonder jammer is. Ze
kan het. Zoals blijkt uit het gedicht volgend op het artikel en overgenomen
werd uit Venus vonken. Het treft puntgaaf het talent en de aftakeling
van de beeldend kunstenaar aan wie het is opgedragen.
Uit nieuwsgierigheid zou ik nog vijftig jaar willen leven
om na te gaan wat ze, ouder geworden, in een bloemlezing uit eigen werk
uit deze bundel heeft overgenomen.
Afijn, ik hoop dat ik de bal missla, want ik gun Inge Braeckman met haar poëzie de poëtische vlucht van de Condor.
Afijn, ik hoop dat ik de bal missla, want ik gun Inge Braeckman met haar poëzie de poëtische vlucht van de Condor.
guido lauwaert
VENUS’ VONKEN – Inge
Braeckman -
POEZIECENTRUM – 2018
ISBN – 978 90 5655 327 2
20 euro – 46 pagina's
POEZIECENTRUM – 2018
ISBN – 978 90 5655 327 2
20 euro – 46 pagina's
Voor
Karel Dierckx
Kwetsbaar gekrast
in lijnen op papier en doek
wordt het stilleven een aquatint, schildert
de werkelijkheid zich dicht. Terwijl je tast
wordt het stilleven een aquatint, schildert
de werkelijkheid zich dicht. Terwijl je tast
brokkelt de textuur
van je geheugen af, maar
blijft een partituur en kompas. Voor hen die je
bezoeken. Met toets en taal maak je zichtbaar wat
blijft een partituur en kompas. Voor hen die je
bezoeken. Met toets en taal maak je zichtbaar wat
onzichtbaar is. Een
proces van een lange, enige
adem. Marakech Night en Omsloten situatie.
Het model gaat in het landschap op. Even pasteus.
adem. Marakech Night en Omsloten situatie.
Het model gaat in het landschap op. Even pasteus.
Als een cascade.
Een brief. Een bootje in een fles.
Je hoort de zee, herhaalt de zomer zonder omhaal.
Je hoort de zee, herhaalt de zomer zonder omhaal.
Inge Braeckman
Knap neergekalkt, Guido. Haar werk vind ik lang niet slecht.
BeantwoordenVerwijderen